Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
A.J. Deandrea berättar om de tre skolskjutningar han upplevt.

Han överlevde massakern – nu undervisar han andra

Uppdaterad
Publicerad

Det är inte första gången A.J. Deandrea berättar om de dramatiska timmarna under skolmassakern. Skolskjutningen i Columbine 1999 fick honom att ompröva synen på säkerhet i skolor. Nu åker han runt i världen och sprider sina kunskaper.

Polischef A.J. Deandrea från polisen i Colorado var en av dem som mötte skolskytten i den våldsamma skolskjutningen i Columbine 1999 där tolv elever och en lärare blev mördade.

I dag lär han ut sina erfarenheter till skolpersonal. Det är bättre att veta hur man ska agera, än att bara vänta på polisen, menar han.

– Jag lovade pappan till en av de flickor som dog att jag skulle få detta att betyda något. Att jag skulle arbeta för att förhindra att detta händer fler barn, säger A.J. Deandrea.

Ökad medvetenhet i Sverige

Det är knäpp tyst och åhörarna i på skolsäkerhetsföreläsningen i Uppsala är nära tårarna när A.J. Deandrea berättar om de tre skolskjutningar han upplevt.

I Sverige är det extremt ovanligt med dödligt våld i skolor. Men i dag finns ett ökat engagemang och en medvetenhet kring skolsäkerhet, säger Maria Elmér, undervisningsråd på Skolverket.

– Det handlar om att göra en seriös kartläggning av hur säkerheten ser ut på skolan. Och att öka tryggheten, att förebygga våld.

Om man är i ett storstadsområde, bör man ha sådana övningar med personal?

– Ja, det är väl viktigt att de vuxna på skolan känner en trygghet i hur man ska agera i olika svåra situationer och har övat på det, säger Maria Elmér.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer