Under de tio år som Konsumentverket har sammanställt vilka klagomål som de och kommunernas konsumentvägledare får ta emot har hantverkare toppat listan varje år.
När Plus undersöker saken närmare visar det sig att det togs emot hela 9 884 klagomål på hantverkare förra året. I genomsnitt blir det 27 klagomål/dag, alltså mer än ett varje timme – året runt.
De vanligaste klagomålen handlar om att tjänsten drar ut på tiden eller att det blir dyrare än vad som är sagt.
Resultatet motsvarar inte förväntningarna
Rebecka Roskvist är konsumentvägledare i Botkyrka kommun och stöter i sitt arbete på många missnöjda konsumenter. Hon menar att anledningen till att så många klagar på hantverkare är att det färdiga resultatet helt enkelt inte motsvarar förväntningarna.
– Jag tycker att hantverkarna bör vara tydligare i sin kommunikation. Helst bör man ta hjälp av de standardformulär som finns när man ska teckna avtal, för där finns allt viktigt med.
– Det är också viktigt att man är tydlig med att om det uppkommer behov av tilläggsarbeten eller om kunden har ytterligare önskemål så kommer det att påverka både priset och omfattningen av arbetet, säger Rebecka Rosqvist.
Skyller på konsumenterna
Hantverkarnas riksorganisation erkänner att det finns ett problem, men lägger samtidigt stort ansvar på konsumenterna.
– Svenska konsumenter är kloka, men ibland så ska det gå väldigt fort. Kanske kontrollerar man inte att den man anlitar är med i en hantverkarförening eller branschorganisation, eller ens om hantverkaren har ett organisationsnummer, säger Johan Sterndal, VD på Hantverkarnas riksorganisation.
– Jag tror att en riktig hantverkare ser till att göra ett bra jobb.
Men kan 10 000 klagomål verkligen bara handla om oseriösa hantverkare?
– Nej, så siffran är på tok för hög och den måste ner.