Att köpa en fabriksny bil är enligt vissa ett ekonomiskt vansinne. Stoppa nyckeln i tändningslåset och kör ut ur bilhallen och vips så har värdet fallit som en sten, brukar det ju heta.
Nu har tidningen Teknikens Värld jämfört hur 86 olika bilmodeller står sig i värde. Andrahandsvärdet när bilen säljs är en avgörande faktor för den totala bilekonomin.
Undersökningen visar att Sveriges mest sålda bil, Volvo V70 sjunker i värde med i snitt 20 kronor per mil. Väljer man däremot en billigare bil kan värdeminskningen stanna vid 14 kronor per mil.
Lägst värdeminskning hade de koreanska bilarna Hyundai i30 och Kia Cee´d, båda med dieselmotorer. Andra bilar med bra andrahandsvärde är Nissan Juke och Mini Countryman. Även miljöbilen Volvo V60 DRIVe står sig bra i pris.
Rejält värdefall
Stora dyra tyska lyxbilar, som BMW, Audi och Mercedes visade sig sjunka rejält i värde efter ett år. Den bil som sjönk mest var dock inte en tysk, utan en britt, nämligen Jaguar XJ med fem liters V8 motor. På ett år tappade den 260.000 kronor i värde.
Elbilarna har gjort sitt intrång på de svenska vägarna. Trots att de utgör en närmast mikroskopisk del av det svenska bilbeståndet har de kritiserats för högt inköpspris och tvivelaktiga räckvidder. Enligt Teknikens Världs undersökning sjönk värdet på elbilen Peugeot 107 iOn med 60.000 kronor på ett år.
Undersökningen baseras på en genomsnittlig körsträcka på 2.000 mil per år. De enskilt största kostnaderna i bilägandet är värdeminskning och bränsle.
Andreas Liebermann
andreas.liebermann@svt.se
Så fördelar sig kostnaderna:
Värdeminskning: 50 %
Bränsle: 26 %
Kapitalkostnad 12 %
Service 7 %
Försäkring 4 %
Fordonsskatt 1 %
Källa: Teknikens Värld