Olika regler gäller för vad drabbade resenärer har rätt till vid inställda tåg eller förseningar. SVT Nyheter reder ut begreppen och var drabbade kan ansöka om kompensation. Foto: Johan Nilsson/TT

Här är SJ:s ekonomiska ersättning vid förseningar och inställda tåg

Uppdaterad
Publicerad

Genom åren har SJ fått kritik för brister i sin resegaranti vid tågförseningar. Sedan 2016 gäller en ny lag med minimiregler för vad SJ måste ersätta – och kraven är fler den här sommaren.

SVT Nyheter reder ut vad som gäller.

Det är olika regler som gäller för vilka ersättningar som ska betalas ut vid inställda tåg eller förseningar. Allt beror på om resan är kortare eller längre än 15 mil.  Så här ser det ut:

Resa kortare än 15 mil

  • Vid 20 minuters försening eller mer ersätter SJ 50 procent av biljettpriset
  • Vid 40 minuter 75 procent
  • Vid 60 minuter 100 procent

Om det finns risk att tåget blir minst 20 minuter sent kan passagerare använda ett annat färdmedel och få ersättning för det. Det finns ett maxtak på 1/40 del av ett prisbasbelopp (1 137 kronor och 50 öre under 2018)

Resa 15 mil eller längre

  • Vid 60 minuters försening eller mer ersätts 25 procent
  • Vid 120 minuter 50 procent

Om förseningen beräknas bli längre än 60 minuter har passagerare rätt att få ”assistans” i form av förtäring i relation till förseningens längd och logi vid behov, under förutsättning att detta är ”praktiskt genomförbart”, skriver SJ i sin information.

– Praktiskt genomförbart, innebär att vi erbjuder förtäring i den mån det är möjligt. På alla våra tåg ska det finnas nödproviant i form av ”energibars” och vatten som vi kan dela ut om maten i bistron tar slut alternativt om tåget saknar servering, meddelar Agnes Hägg på SJ:s pressavdelning.

Hon fortsätter:

– Vi kan även be om påfyllning av mat om maten i bistron skulle ta slut, men står ett tåg ute på linjen, i skogen, finns det inte alltid möjlighet att transportera dit mat och dryck och i de fallen är det inte praktiskt genomförbart. Vid den typen av situation består förtäringen av nödprovianten.

SJ ordnar även logi vid behov, uppger Agnes Hägg

– Angående logi, bokar vi alltid hotell till våra resenärer om det inte finns möjlighet att resa vidare.

Här kan drabbade resenärer kräva ersättning.

Om tågresan ställs in eller beräknas bli mycket försenad ska tågbolagen erbjuda följande alternativ, enligt Konsumentverket.

Kortare än 15 mil och mer än 20 minuter försening

  • Genomföra resan så snart som möjligt med det försenade tåget och få ett prisavdrag på biljetten.
  • Ordna en egen transport till slutdestinationen och sedan få ersättning för sina utgifter.

Resa längre än 15 mil och mer än 60 minuter försening

  • Avboka resan och få tillbaka hela biljettpriset. 
  • Genomföra resan så snart som möjligt med det försenade tåget eller med en ny ombokad resa. Transporten ska ske på så kallade ”likvärdiga transportvillkor”. Det kan till exempel vara med ett annat tåg, buss eller taxi. 
  • Genomföra resan en annan dag med tåg genom att boka om biljetten.

HÄR är kompensationen för alla tågresenärer oavsett operatör.

Så här ser lagen ut

  • Från den 1 april 2016 gäller en ny lag vid förseningar.
  • De nya rättigheterna gäller för passagerare som reser med ett SJ-tåg som kör en kortare sträcka än 150 kilometer, räknat från tågets första till sista station. Det är alltså inte enskilda sträckor som räknas, utan tågets hela sträcka.
  • Eftersom SJ kör över hela Sverige, både korta och långa sträckor, omfattas SJ:s resor av två regelverk. Dels den nya lagen, dels EU:s regelverk vid försening, enligt SJ:s tolkning av regelverken.
  • För resor med tåg som går en längre sträcka (150 kilometer eller längre) gäller ”tågpassagerarförordningen”.
  • För resor med tåg som går en kortare sträcka (mindre än 150 kilometer) gäller ”lagen om kollektivtrafikresenärers rättigheter”.

Källa: SJ

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.