När ett tåg blir inställt eller försenat ska den som orsakat störningen betala en kvalitetsavgift, en sorts straffavgift. Både tågföretagen som kör tågen och Trafikverket som har ansvar för exempelvis spår och trafikledning kan bli skyldiga att betala avgiften om de har orsakat störningar i tågtrafiken.
Bland persontågsbolagen är det största bolaget, SJ, föga förvånande den operatör som betalat in mest avgifter under det första halvåret i år. Summan landar på 9,2 miljoner kronor.
En liten summa för en så stor operatör, och dessutom får bolaget igen väldigt mycket av pengarna eftersom Trafikverket betalar in pengar till SJ när felet legat hos dem – exempelvis om det varit något fel på järnvägen, så som en nedriven kontaktledning eller en fastfrusen växel.
Tvåa på listan är Tågkompaniet AB (numera Vy Tåg AB) som främst kör lokaltrafik i Gävleborg, Norrbotten, Värmland och Jönköping.
Kalmar länstrafik sticker ut
Ett bolag som sticker ut på listan är det relativt lilla bolaget Kalmar länstrafik som drabbats av många inställda tåg.
En del av förklaringen är Kustpilen, en motorvagn som trafikerar Kalmar-Linköping och Västervik-Linköping. Dels är rälsen är i dåligt skick, dels har även själva tågen haft problem med defekter.
Bara på Västervikssträckan ställdes omkring vart femte tåg in under förra året.
Betalade fler straffavgifter än SJ
För 2017 hade Kalmar 2 707 kvalitetsavgifter att betala för inställda tåg, att jämföra med hela SJ som bara fick betala 2 151 gånger för att tåg ställts in.
Flera hundra avgifter skiljer jätten från minstingen, alltså.
Samma tåg skapar problem i Jönköping
Även Jönköpings länstrafik har legat högt upp när det gäller inställda avgångar med Krösatåget. Då har det handlat om den sträckan som trafikeras av samma typ av dieseltåg som Kustpilen till Kalmar.
Under det första halvåret i år har dock statistiken förbättrats för Jönköpings länstrafik, jämfört med tidigare år.