Passagerarna köar för att komma med ett försenat X2000-tåg till Stockholm. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT

Här är tågbolagen som får böta mest

Uppdaterad
Publicerad

Både större och mindre tågbolag finns i topp på listan över de operatörer som under årets första hälft betalat in mest kvalitetsavgifter till statliga Trafikverket.

När ett tåg blir inställt eller försenat ska den som orsakat störningen betala en kvalitetsavgift, en sorts straffavgift. Både tågföretagen som kör tågen och Trafikverket som har ansvar för exempelvis spår och trafikledning kan bli skyldiga att betala avgiften om de har orsakat störningar i tågtrafiken.

Bland persontågsbolagen är det största bolaget, SJ, föga förvånande den operatör som betalat in mest avgifter under det första halvåret i år. Summan landar på 9,2 miljoner kronor.

En liten summa för en så stor operatör, och dessutom får bolaget igen väldigt mycket av pengarna eftersom Trafikverket betalar in pengar till SJ när felet legat hos dem – exempelvis om det varit något fel på järnvägen, så som en nedriven kontaktledning eller en fastfrusen växel.

Tvåa på listan är Tågkompaniet AB (numera Vy Tåg AB) som främst kör lokaltrafik i Gävleborg, Norrbotten, Värmland och Jönköping.

Kalmar länstrafik sticker ut

Ett bolag som sticker ut på listan är det relativt lilla bolaget Kalmar länstrafik som drabbats av många inställda tåg.

En del av förklaringen är Kustpilen, en motorvagn som trafikerar Kalmar-Linköping och Västervik-Linköping. Dels är rälsen är i dåligt skick, dels har även själva tågen haft problem med defekter.

Bara på Västervikssträckan ställdes omkring vart femte tåg in under förra året.

Betalade fler straffavgifter än SJ

För 2017 hade Kalmar 2 707 kvalitetsavgifter att betala för inställda tåg, att jämföra med hela SJ som bara fick betala 2 151 gånger för att tåg ställts in.

Flera hundra avgifter skiljer jätten från minstingen, alltså.

Samma tåg skapar problem i Jönköping

Även Jönköpings länstrafik har legat högt upp när det gäller inställda avgångar med Krösatåget. Då har det handlat om den sträckan som trafikeras av samma typ av dieseltåg som Kustpilen till Kalmar.

Under det första halvåret i år har dock statistiken förbättrats för Jönköpings länstrafik, jämfört med tidigare år.

Fakta: Kvalitetsavgifter

Kvalitetsavgiften ska betalas av den part som orsakar avvikelser från den fastställda tågplanen. Detta regleras i 6 kap. 22a § järnvägslagen.

Avgiften bestäms utifrån en orsakskod fördelad i sex huvudgrupper kopplade till vem som anses ha orsakat problemet. Det kan t ex handla om driftledning, följdorsaker, infrastruktur, händelser hos järnföretagen eller olyckor och tillbud.

Både järnvägsföretagen och Trafikverket kan vara betalningsskyldiga.

Kvalitetsavgifter per järnvägsföretag januari-juni 2019, persontåg (sorterat efter totalsumma).

  1. SJ AB Antal avgifter: 114 797 Totalsumma: 9 183 525kr  
  2. Svenska Tågkompaniet AB Antal avgifter: 19 031 Totalsumma: 1 837 025kr  
  3. Västtrafik AB Antal avgifter: 13 983 Totalsumma: 1 350 050kr  
  4. Öresundståg AB Antal avgifter: 16 226 Totalsumma: 1 295 150 kr  
  5. Stockholms Läns Landsting Antal avgifter: 12 717 Totalsumma: 1 216 850 kr  
  6. Mälardalstrafik MÄLAB AB Antal avgifter: 10 302 Totalsumma: 936 700 kr  
  7. Region Skåne Skånetrafiken Antal avgifter: 10 383 Totalsumma: 923 225 kr  
  8. Landstinget i Kalmar län Antal avgifter: 5 602 Totalsumma: 815 400 kr  
  9. Tågåkeriet i Bergslagen AB Antal avgifter: 8 389 Totalsumma: 679 750 kr  
  10. Jönköpings Länstrafik Antal avgifter: 5 720 Totalsumma: 525 475 kr

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.