Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

  • Viktigt meddelande:

    Ett utsläpp av fluorvätesyra har inträffat i en industrilokal i Avesta. Alla uppmanas att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. Läs mer

Ryska ubåtskaptener ska skrämmas med neonskylt på havets botten

På skylten som sänks ned står det: ”Welcome to Sweden. Gay since 1944” Foto: bsmart

Kampen mot ryska ubåtar är igång i Stockholms skärgård.
Svenska Freds gör det med en blinkning med sin nya kampanj, det så kallade försvarssystemet ”The Singing Sailor Underwater Defense System”.

Den sjungande sjömannen är ett försvarssystem som består av en skylt, som den 27 april sänktes ned i havet i Stockholms skärgård. Skylten består av en blinkande neonskylt med texten ”Welcome to Sweden. Gay since 1944”, vilket syftar på att 1944 var året då homosexualitet legaliserades i Sverige.

Skylten sänder även ut meddelandet ”This way if you are gay” i morsekod.

Ska skrämma bort homofobiska ryska ubåtskaptener

Försvarssystemet ska försvara svenska kustlinjer mot ubåtsattacker, tydligen genom att skrämma bort alla homofobiska ryska ubåtskaptener som lurar i havsdjupen.

– Finns det någon u-båt där nere och det är någon ur besättningen som hör eller ser sjömannen är de välkomna att gå med oss i Prideparaden den 1 augusti i Stockholm. I tider av oro är kärlek och fred över gränser ännu viktigare än vanligt. Vi vill göra slut med våldet, skriver Daniel Holking, kommunikations- och insamlingsansvarig på Svenska Freds, i ett pressmeddelande.

Rysslands påstådda ubåtsnärvaro i svenska farvatten är välkänd, och Ryssland har tidigare godkänt en kontroversiell lag som förbjuder ”propaganda” riktad mot underåriga som rör ”icke-traditionella sexuella relationer”. 

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer.