Det handlar om sträckor där maxhastigheten nu blir 80 kilometer i timmen, från hittills tillåtna 90 kilometer i timmen. De nya hastigheterna börjar gälla från början av november.
– 80 kilometer i timmen är den maximala hastighet där två personbilar, av hög säkerhetsstandard, klarar en kollision utan allt för allvarliga konsekvenser, säger Sandra Nordahl, enhetschef på Nationell Samhällsplanering på Trafikverket, till Ekot.
Mitträcken avgör
Samtidigt får nio mil väg högre hastighetsgräns.
– Det handlar om att rädda liv och skapa så säkra möten som möjligt. På de ställen som har en högre säkerhetsstandard, där vi har kunnat sätta upp mitträcke, kan vi höja hastighetsgränsen, säger Sandra Nordahl.
Redan i början av november kommer nya 80-skyltar upp. Förändringarna är en del av en omfattande genomgång av de svenska vägarna som Trafikverket gör fram till 2025. Totalt kommer hastigheten att sänkas på över 400 mil väg och höjas på 100 mil väg.
På måndagen fattade Trafikverket beslut om en stor del av hastighetsändringarna som planeras för hela perioden.
”Riktigt dålig lösning”
Riksförbundet M Sverige, tidigare Motormännen, kritiserar Trafikverket för att normalisera något som borde vara en nödåtgärd:
– I stället för att mittseparera, eller underhålla vägarna, eller skylta upp olycksdrabbade sträckor, till exempel farliga kurvor, så väljer Trafikverket nu att sänka hastigheten. Det tycker vi är en riktigt dålig lösning, säger Heléne Lilja, kommunikationschef, till Ekot.