Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

De ryska planen som fångats på bild av den svenska incidentberedskapen under våren. Foto: Svenska incidentberedskapenVisa alla (3)
Visa alla (3)

Hemliga ryska flygplan över Östersjön

Den svenska incidentberedskapen, med JAS-plan som måste upp i luften för att identifiera främmande flygplan över Östersjön, ökar. Flygvapenchefen Micael Bydén säger till SVT att ryssarnas beteende att inte ge sig till känna är problematiskt. – Det händer ofta, och att flyga på höjder och platser där det finns mycket civilflyg, utan att vilja synas är olämpligt.

Den militära aktiviteten kring Östersjön är större än på många år. Det finns stora Natoövningar, och inte minst har Ryssland ökat flygaktiviteterna rejält, runt Östersjön.

Detta har bland annat inneburit att den svenska incidentberedskapen, med JAS-plan som måste upp i luften för att identifiera främmande plan över Östersjön, har ökat med 50 procent senaste året.

– Ja, det har ökat rejält. Ryssarna övar mer och vi behöver vara mer på tå, bekräftar Micael Bydén.

Spänningen i Ukraina är en av orsakerna till den ökade aktiviteten. Försvarsmakten tycker inte att den militära hotbilden mot Sverige har ökat, men det ställer krav på svenska försvaret att svara med fler aktiviteter.

Ryssar flyger hemligt

Många ryska spaningsflyg ger sig inte till känna elektronisk. Det finns en praxis att allt flyg – både civilt och militärt har en transponder som kontinuerligt sänder signaler till flygledartorn världen över med uppgifter om planets identitet, höjd och fart.

Därmed kan alla flygrörelser ses, och piloter får varje sekund uppdateringar om något plan kommer nära eller aviker från en rutt.

Syns inte på radar 

Men de ryska spaningsflygen slår ofta av denna transponder. Det är inte förbjudit enligt militära regler, men det gör att civilflygets flygledare inte ser dessa plan. De kan ses på militär radar, och miltären försöker så snabbt som möjligt att informera civilflyget när man upptäcker dessa flyg. Detta skapar en oro och osäkerhet.

I mars var det ytterst nära att ett SAS plan som startade från Kastrup krockade med ett ryskt spaningsplan, som inte hade transponderns på.

– Det är olämpligt att flyga i luftrum där det finns andra flygfarkoster – inte minst där det finns civil flygverksamhet. Att inte då tala om att ”här är jag, jag vill synas och undvika en olycka”, är olyckligt och olämpligt, menar flygvapenchefen Mikael Bydén.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer