Jessica Axelsson från Kalmar stod i telefonkön i 45 minuter och när det endast var ett samtal före bröts hennes samtal bort. Foto: Jessica Gow/TT/SVT

Myndigheternas telefonköer får hård kritik

Uppdaterad
Publicerad

Långa telefonköer och stängda kontor. Arbetsförmedlingen och andra myndigheter har länge fått kritik för sin service till de icke-digitala medborgarna – en kritik som nu bekräftas i en pågående granskning av Riksrevisionen. SVT har pratat med flera personer som har dåliga erfarenheter av myndighetens service.

Jessica Axelsson från Kalmar stod i telefonkön i 45 minuter till Arbetsförmedlingen och när det endast var ett samtal före bröts hennes samtal.

– Väldigt frustrerad blev jag, ringde snabbt upp igen men då var det hundratals samtal före igen, berättar hon.

SVT Nyheter har tidigare rapporterat om nedskärningar av Arbetsförmedlingen som har lett till att många kommuner blivit utan Arbetsförmedlingskontor. Strängnäs är en av dem. Pernilla Brus bor i Strängnäs och hon är kritisk till nedskärningen som enligt henne skapar dålig service.

– Även om jag kan använda mig av tekniken så finns det människor som är i min ålder som inte kan, säger Brus.

Hon menar också att det kan bli en klassfråga och att det blir ekonomin som styr hur bra service man får. De som inte har råd att ha den teknik som krävs för att kontakta Arbetsförmedlingen genom digitala kanaler får sämre service.

– De får mycket sämre service och jag skulle önska att man hade flera kontor öppna. Då är det inte bra att hänvisa till digitala kanaler när inte alla kan få möjligheten till det, det blir en klasskillnad, säger Pernilla Brus.

Flera fel upptäckta

Riksrevisionen har granskat 22 myndigheters förmåga att ge service med god kvalité till människor som inte använder de digitala kanalerna. Resultatet visar på flera brister. Försäkringskassan, Migrationsverket, Arbetsförmedlingen och Pensionsmyndigheten är några av de granskade myndigheterna. 

SVT har tagit del av en preliminär version av granskningen som bland annat pekar på orimligt långa telefonköer, försämrade öppettider och att få myndigheter arbetar för att förbättra servicen för de icke-digitala användarna. Myndigheternas alternativ till digitala kanaler är i flera fall inte tillräckligt goda.

Varken Riksrevisionen eller de granskade myndigheterna vill för SVT kommentera granskningen då den ännu inte är färdigställd och publicerad. Riksrevisionens pressavdelning betonar också att rapporten kan komma att förändras innan den presenteras senare i vår.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.