Budskapet i den 44 sekunder långa reklamsnutten som bjuder på kärleksakter med 18 par är ”let´s come together”, ett budskap som på engelska öppnar för flera tolkningar.
Slutorden är: ”Miljoner filmälskare njuter av europeisk film...varje år. Europa stödjer eoropeisk film.”
Föra människor närmare varandra
Syftet med filmen som fritt översatt heter ”Filmälskare kommer att älska den här filmen” ska enligt en talesman för Margot Wallström vara att föra människor närmare. Filmsnutten har legat på EU-kommissionens sajt och är nu utlagd på kommissionens sajt på Youtube.
De 44 sekunderna är sammansatta av sekvenser från kända europeiska filmer som ”Breaking the Waves” och ”Amelie från Montmarte”.
”Omoraliskt”
Men alla verkar inte uppskatta de erotiska undertonerna i filmen.
– EU använder omoraliska metoder, säger Maciej Giertych, polsk EU-parlamentariker till BBC.
Markot Wallströms talesman tar kritiken med ro och kallar den en storm i en tekopp.
-Du behöver inte se filmen om du inte vill. Det finns andra filmer om klimatförändringen till exempel, säger Wallströms talesman Mikolaj Dowgielewicz till SVT Text & webb.