Hjälplinjen drivs av Inera vars huvudägare är Sveriges kommuner och regioner (SKR). Årligen har omkring 30 000 samtal inkommit och ungefär hälften av dessa har Hjälplinjen haft möjlighet att svara på.
– Den har hänvisat människor till rätt instans, den har minskat skam och stigma kring psykiska besvär och psykiska sjukdomar och underlättat för personer att vända sig till vården, säger Karin Schulz, Generalsekreterare på föreningen Mind som arbetar med psykisk ohälsa.
31 december är sista dagen Hjälplinjen är i bruk och enligt Tomas Lithner, som är avdelningschef på Inera, är tanken att regionerna själva ska ta över ansvaret för tjänsten.
– Inera jobbar på uppdrag av regionerna och de har rekommenderat att Inera avvecklar tjänsten och att man flyttar hem den till regionerna, säger han.
Inga planer på liknande tjänst oroar
Men ingen av de tre storstadsregionerna har planer på att starta en tjänst som liknar Hjälplinjen. Det här oroar Mind som driver jourtelefonen Självmordslinjen. I år har 200 000 samtal inkommit till Självmordslinjen men organisationen har bara resurser att svara på ungefär vart tionde.
– När Hjälplinjen lägger ned innebär det ännu högre belastning på bland annat Självmordslinjen, säger Karin Schulz.
Hon är orolig att det kommer resultera i att ännu fler samtal går obesvarade och konsekvenserna av det.
– Då får de inte möjlighet att träna sig på att uttrycka sig på hur de känner och vad de har för besvär.Men också i och med att de inte kan det kan deras besvär förvärras, för att prata med någon kan förebygga psykisk ohälsa, säger Karin Schulz.