Förutom i Trollhättan kommer kompakt- bilarna att byggas på tre andra orter i Europa, bland annat i Tyskland och Polen. Totalt rör det sig om cirka 750.000 bilar och investeringar på över tre miljarder euro.
-Vi är jätteglada över beskedet och hoppas på en produktion på omkring 100.000 bilar i Trollhättan, säger verkstadsklubbens ordförande Paul Åkerlund.
-Beslutet är väldigt positivt för Trollhättan och ett erkännande både för medarbetare och ledning på Saab, säger kommunalrådet Peter Hemlin (m) till TT.
Färre timmar per bil
GM uppger att den bil som ska ersätta nuvarande Astra-modeller kommer i början av 2010. En ökning av produktiviteten med 30 procent förutses. Men produktionen kommer att ske med färre antal timmar per bil.
-Man ska inte tro att det här leder till några nyanställningar i Trollhättan. Tvärtom tror jag att det blir färre på sikt eftersom bilarna ska byggas av färre människor, säger Paul Åkerlund.
Att GM valde Trollhättan berodde enligt Europachefen Carl-Peter Forster inte enbart på ekonomiska bedömningar.
Varumärkets Sverigeanknytning och hemmamarknaden spelade roll. Löneläget är något lägre än i konkurrerande fabriker, men å andra sidan är transportkostnaderna högre.
Inga besked om ny liten Saab
GM:s tidigare ledning har sagt att Saab behöver flera modeller för att få upp volymerna, men något nytt besked om en ny liten Saab har inte lämnats i dag.
Fabriken i Antwerpen får inte vara med att bygga de nya Astramodellerna, men det behöver inte innebära att den fabriken läggs ned. Den kan få annan produktion.
Ett glädjande beslut
”GM:s beslut är mycket glädjande för Trollhättan, Saab och dess anställda. De har jobbat hårt för fortsatt produktion och lyckats visa att de kan konkurrera med hög produktivitet”, kommenterar näringsminister Maud Olofsson i ett pressmeddelande angående GM-beslutet på tisdagen.
Fyra orter får produktionen
* Trollhättan, Sverige
* Bochum, Tyskland
* Gliwice, Polen
* Ellesmere Port, Storbritannien