Skolförslagen hyllas och sågas: ”Vore otroligt olyckligt”

Publicerad

Remisstiden för regeringens likvärdighetsutredning om hur segregationen kan brytas i svenska skolan har gått ut. Åsikterna om förslagen går isär bland riksdagspartierna.

– Det är viktigt att barn från olika bakgrund möts i skolan, säger Gunilla Svantorp (S).

I utredningen ”En mer likvärdig skola” presenteras en rad förslag om hur framtidens skola ska bli mer rättvis. Dels vill man införa ett centraliserat skolvalssystem skött av Skolverket som skulle ta över ansvaret för flera områden från kommunerna.

Man vill också ge rektorerna i uppdrag att skapa en representativ blandning av eleverna på skolorna utifrån bland annat kön, socioekonomi och sociala faktorer.

Författarna föreslår även en sänkt skolpeng till landets friskolor samt en förändring av friskolornas kösystem, där man vill se ett lottnings- eller kvoteringssystem för om det finns fler sökande än platser på skolan. Detta för att skapa större mångfald.

SD: Är helt emot

Förslagen får skarp kritik av Patrick Reslow, skolpolitisk talesperson för Sverigedemokraterna, som inte ger mycket för utredningen som helhet.

– Skolan ska fokusera på kunskap och inte vara ett nytt redskap för att hantera en misslyckad migrationspolitik, att med social ingenjörskonst blanda elever, säger han.

Daniel Riazat, Vänsterpartiets utbildningspolitiske talesperson, är dock mestadels positiv till förslagen, men tycker att en problematisering av friskolornas vinstuttag saknas.

– Jag tycker att utredningen pekar på många bra frågor och pekar ut systemfel i skolan, säger han, men poängterar att V inte är för ett obligatoriskt skolval.

Fredrik Christensen, utbildningspolitisk talesperson för Centerpartiet, hyser blandade åsikter om förslagen.

– Vi tycker det är en viktig princip att skolpengen är likvärdig oavsett om en elev går på en kommunal eller fristående skola, säger han.

S: Ska ske på lika villkor

Kristina Axén Olin, utbildningspolitisk talesperson för Moderaterna, säger att utredningens förslag är dåligt tajmade på grund av det allvarliga läget i skolan.

– Utredningen innebär en gigantisk omorganisation. Att göra en sådan i en situation där vi borde lägga all fokus på att få upp kvaliteten i skolan tror jag vore otroligt olyckligt, säger hon.

– Inga förslag i utredningen handlar egentligen om hur man ökar kvalitén i skolan.

Men enligt Gunilla Svantorp (S), ordförande i riksdagens utbildningsutskott, innehåller utredningen bra förslag för att minska segregationen i skolan.

– Idag delas man upp på skolor beroende på vilken bakgrund man har. Det är inte bra för några elever, säger hon.

Att det skulle finnas en motsättning mellan en eventuell omorganisation och insatser för förbättrade resultat håller hon inte med om.

– Jag förstår inte hur det skulle påverka resultaten att vi försöker förbättra sammansättningen av elever.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.