I år får fler sin deklaration digitalt än på papper

Publicerad

För första gången någonsin får fler sin deklaration i en digital brevlåda än med papperspost. Skatteverket tror att digitaliseringen främst beror på att det går snabbare.

Drygt 4 miljoner personer får deklarationen skickad till sig digitalt från och med i dag och en vecka framöver. Användare av de digitala brevlådorna har ökat med ungefär en halv miljon sedan förra året, enligt Skatteverket.

”Det är lite av en milstolpe att vi i år skickar ut fler digitala deklarationer än pappersdeklarationer. Vi har sett en stor ökning av digitala brevlådor under flera år”, säger Anna Sjöberg, deklarationsexpert på Skatteverket, i ett pressmeddelande.

Tidig återbäring

Totalt skickas 8,1 miljoner deklarationer ut, både digitalt och i pappersform. Ytterligare en nyhet i år är att personer utan digitala brevlådor kan ta del av sina deklarationer på Skatteverkets hemsida.

Den som kan godkänna uppgifterna som inkommit till Skatteverket utan att göra ändringar kan få sin återbäring i början av april. Det gäller om deklarationen godkänns utan ändringar i appen, e-tjänsten, med telefon eller sms senast i slutet av mars, enligt Skatteverket.

”Glöm inte att kontrollera uppgifterna i deklarationen när du fått den. Om en uppgift inte stämmer är det viktigt att kontakta den som lämnat uppgiften, till exempel arbetsgivare eller bank, så att de kan rätta den. Det är en förutsättning för att kunna godkänna deklarationen och få skattepengar i april”, säger Jonny Nilsson, deklarationsexpert på Skatteverket.

3–9 mars

Deklarationen skickas till digitala brevlådor

10 mars

Deklarationen finns tillgänglig för alla på Mina Sidor

15 mars–15 april

Pappersdeklarationen skickas ut

16 mars

Deklarationen öppnar

3 maj

Sista dag att deklarera

Källa: Skatteverket

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer