Foto: TT

Ikea beklagar formuleringen – Fernando fick beskedet att han ”inte kunde vara svart”

Uppdaterad
Publicerad

Det var olyckligt och beklagligt att skådespelaren Fernando fick beskedet att han ”inte kan vara svart för den grekiska marknaden” när han ratades till en reklamfilmsroll för Ikea.

– Det är ju ett misstag på det sättet att det inte funnits något ont uppsåt någonstans, säger Jakob Holmström, möbeljättens pressansvarige.

Ikeas bild av hela händelseförloppet stämmer i stora delar överens med den som den svenske skådespelaren Fernando ger.

Företaget skulle göra en reklamfilm för den grekiska marknaden, sökte en skådespelare och en castingbyrå i London föreslog för produktionsbolaget (som skulle göra reklamfilmen) att Fernando skulle få rollen.

”Olyckligt hur det formulerades”

Sedan dröjde det inte länge innan castingbolaget blivit varse att Fernando inte alls var lämplig för jobbet. Varför? Fernando är svart. Till denna specifika roll var det en blond och ljushyad person som Ikea ville ha, påpekar bolaget pressansvarige Jakob Holmström.

– Ibland söker man en blond man. Ibland söker man en mörkhyad kvinna, en asiat eller sydamerikan, säger han, och fortsätter:

– Det är inget konstigt med det i sig. Det olyckliga är hur det formulerades sedan när han fick ett negativt besked.

Men om detta varit tydligt specificerat av Ikea så kanske aldrig Fernando hade sökt rollen till reklamfilmen överhuvudtaget, eller hur?

– Det vet inte jag, vad som gick snett där. Det jag vet är att när svaret gick tillbaka till Fernando så formulerades det på ett väldigt olyckligt sätt.

Den olyckliga formuleringen i fråga kom i det mejl som castingbolaget skickade till Fernando där de kort och koncist konstaterade att han ”kan inte vara svart för den grekiska marknaden”.

– Alla inblandade parter här har bett om ursäkt. Jag har pratat med Fernando igen, och jag har bett om ursäkt å Ikeas vägnar. Jag gör det gärna igen. Det hela är oerhört olyckligt.

I samband med att Fernando fick besked att castingbolaget att han ”inte kan vara svart för den grekiska marknaden” befann sig sannolikt castingbolaget i ett stressigt läge, enligt Jakob Holmström på Ikea. Över 100 sökande till reklamfilmsjobbet skulle få besked om hur Ikea valt att gå vidare.

Ikea: Inga likheter med fall i Saudiarabien

Tidigare har Ikea i flera fall uppmärksammats för att ha ”plockat bort” kvinnor från bilder i sina kataloger. 2012 släppte man en katalog i Saudiarabien, helt utan kvinnor i. För ett år sedan var det Ikeas kunder i Israel som gavs möjlighet att bläddra i en katalog utan bilder på kvinnor – då i en slags en specialversion för ultraortodoxa judar.

Att händelsen med Fernando skulle ha några likheter med tidigare händelser, och Ikea i marknadsföringsarbeten anpassat sig efter till önskemål på olika lokala marknader, håller inte Jakob Holmström med om.

– I det här fallet med Fernando hade man en bild av att just den här rollen, till den här specifika reklamfilmen som ska gå på den grekiska marknaden, där vill vi ha en ljushårig man. I nästa reklamfilm kanske man söker en rödhårig kvinna, en lång eller kort man, eller en man från mellanöstern för att spegla världen.

”Trött på att bli diskriminerad”

Fernando säger till SVT Nyheter att det hela egentligen inte handlar om att han ratades för reklamfilmsjobbet.

– Jag är trött på att bli diskriminerad på grund av min hudfärg, säger han.

Jakob Holmström, Ikeas pressansvarige i Sverige, beklagar vid flera tillfällen hela händelsen.

– Det är ju ett misstag på det sättet att det inte funnits något ont uppsåt någonstans, så vi ber verkligen om ursäkt, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.