Japanska bilar som Toyota, Honda och Mazda klarar sig, liksom i förra undersökningen, bäst. De dyraste bilmodellerna när det gäller maskin- skadeförsäkringen är Landrover Free- lander, Rovers 200-serie och Rover 75.
2005 anmäldes 6.022 maskinskador till Länsförsäkringar, som försäkrar en tredjedel av Sveriges personbilar. En ökning med 47 proc jämfört med 2001.
Motorskador vanligast
Av de totala antalet maskinskador är motorskador vanligast med 43 procent, en ökning med åtta procent sedan förra undersökningen för tre år sedan.
Därefter följer växellådefel med 18 procent, elektriska fel med 15 procent, fel på kyl- och värmesystem 12 procent, styrning 4 procent, koppling 3 procent och drivning 3 procent.
-Trots att en bil ofta kostar ett par hundra tusen kronor eller mer är det inte ovanligt att ett reperationsbehov på 10.000-15.000 kronor kan uppstå redan efter ett par år. Det vore önskvärt att bilindustrin tog ett större och mer långtgående ansvar för funktionen hos de produkter man säljer, säger Anders Edvardsson, ansvarig för rapporten i en kommentar på Länsförsäkringars hemsida.
Reparationskostnaderna för maskinskador 2005 var i medeltal, efter självriskavdrag 3.000-5.000 kronor, beroende på körsträcka, cirka 9.800 kronor.
De bästa/sämsta bilarna
Dessa bilar är billigast respektive dyrast att äga, räknat utifrån maskinskador.
Bilar i topp
1. Toyota Camry
2. Hyundai Getz
3. Volvo V50
4. Citroën Xantia
5. Mercedes SLK
6. Toyota Corolla
7. Honda CR-V
8. Honda Civic
9. Honda Accord
10. Toyota Avensis
Bilar i botten
1. Land Rover Freeland
2. Rover 200-serien
3. Rover 75
4. Alfa Romeo 156
5. Mercedes A
6. Volkswagen Lupo
7. Mercedes M
8. Mercedes S
9. Subaru Impreza
10. Renault Scenic
Länförsäkringars maskinskaderapport