Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”En teknik vi inte sett i svensk politik tidigare”, säger Mats Knutson. I videon kan du se hans analys av SD-klippet som kan vara EU-valrörelsens mest sedda. Foto: TT/SVT

Jimmie Åkessons tal till nationen: Svenska EU-valrörelsens mest sedda?

Uppdaterad
Publicerad

Riksdagspartierna använder sig av olika metoder i sin betalda marknadsföring i sociala medier inför EU-valet. SD står sannolikt för valrörelsens enskilt mest sedda inlägg, med en video där partiet enligt SVT:s Mats Knutson ”har valt att göra tvärtom”.
– Det här är en teknik vi inte sett i svensk politik tidigare.

Vem betalar mest?

SVT har kartlagt hur mycket pengar riksdagspartierna har lagt på sponsrad marknadsföring i sociala medier. Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna är de partier som lagt mest – och båda använder ”trolldebatten” i sin betalda kommunikation inför EU-valet. Denna debatt handlar om avslöjandet om SD:s anonyma konton.

SVT verifierar
Exempel på S- och SD-annonser inför EU-valet som fokuserar på ”troll”. Foto: Faksimil

På Metas plattformar Facebook och Instagram är Socialdemokraterna det riksdagsparti som spenderat mest pengar på annonser inför EU-valet, 652 600 kronor.

Så här mycket har de åtta riksdagspartierna spenderat på politiska annonser på Facebook och Instagram, via sina åtta huvudkonton, under perioden 3 maj – 1 juni. Denna sammanställning inkluderar inte EU-politikernas personliga konton, eller lokala partikonton. Foto: SVT Grafik

Medan på Googles annonsytor (bland annat Youtube) är Sverigedemokraterna det riksdagsparti som spenderat mest via sitt huvudkonto – 551 000 kronor under perioden 5 maj till 3 juni 2024.

Socialdemokraterna, tillsammans med Liberalerna och Miljöpartiet, har alla satsat runt 400 000 kronor på Googles annonsytor.

Vilka budskap sponsrar man?

Det finns flera exempel på hur partier använt sig av ”trolldebatten” i sina annonser.

När Johan Pehrson viskade ”Lite mer tjafs” till Jimmie Åkesson på sin väg fram till talarstolen, använde Centerpartiet det i en EU-annons.

”Gå med i motståndsrörelsen mot trollen” skriver Centerpartiet i en EU-annons. Foto: faksimil

Förutom ”trolldebatten” är mycket av det som partierna sponsrar i sociala medier digitala versioner av de valaffischer som nu pryder väggar från norr till söder.

Exempel på två sociala medier-annonser som liknar partiernas traditionella valaffischer. Foto: faksimil

Valrörelsens mest sedda?

Men den betalda annons som är EU-valrörelsens mest sedda i sociala medier är sannolikt Jimmie Åkessons respons på just dessa trollanklagelser, i ett ”Tal till nationen”. I talet kallar Åkesson anklagelserna för ”en gigantisk påverkansoperation”.

– Det här är en teknik som vi inte sett i svensk politik tidigare, men däremot i USA, säger Mats Knutson, inrikespolitisk kommentator.

Se Mats Knutsons analys av varför man valt att lägga stora resurser på just detta budskap inför EU-valet, i videon ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT verifierar

Mer i ämnet