Foto: SVT

Joe & the juice svarar på kritiken: Har en hälsosam företagskultur

Uppdaterad
Publicerad

Bland annat ska anställda ha uppmanats att ringa i en klocka när ”snygga” eller ”fula” tjejer gick förbi kaféet.    

Företagets Sverigechef Kasper Garnell bemöter nu kritiken i ett mejl till SVT Nyheter.

– Vår kultur handlar inte om mobbning. Om anställda känner sig obekväma kommer vi såklart att prata med chefen i fråga och se till att han tar bättre beslut.

Era anställda ska ha uppmanats flörta med kunder, stämmer det?

– Nej, det stämmer inte. Vi säger åt våra anställda att behandla kunder på samma sätt som de skulle behandla en gäst i deras eget hem – få dem att känna sig välkomna och bekväma.

Angående uppgifterna om att en anställda på ett kafé utanför Helsingborg ska ha ringt i en klocka när ”snygga” respektive ”fula” tjejer passerade, svarar Kasper Garnell:

– Klockan ska först och främst användas för att påkalla uppmärksamhet när kön är för lång eller när en order är klar.

Samtidigt påpekar Sverigechefen att företaget inte är emot att anställda använder klockan – som finns i alla företagets kaféer – för att ringa på kunder eller bekanta som ett tecken på ”service eller uppmärksamhet”.  

En källa till SVT har sagt att han under en arbetsintervju blivit lovad att han skulle få fler tjejer om han jobbade för företaget. Stämmer det?

– Nej, självklart inte.

En anställd hos er ska också blivit uppmanad av sin chef att gå till jobbet berusad, men senare fått sparken för detta då uppgifterna läckt ut i en vidare krets. Stämmer det?

– Det jag läst om detta är oacceptabelt. Vi undersöker nu vad som har hänt och ska följa upp det ordentligt.

Det är nästan bara killar som jobbar hos er. I Sverige är 94 av 100 anställda killar. Hur kommer det sig?

– Vi uppmuntrar både killar och tjejer att söka jobb hos oss. Tack vare en ny rekryteringskampanj får vi nu fler ansökningar från tjejer, vilket vi gläds åt.

Ni verkar ha ett utbrett problem med kulturen i era kaféer, håller du med?

– Jag tycker att vi har en hälsosam företagskultur i Sverige, men det kommer alltid att ske misstag i ett ungt företag som vårt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.