– Vi har stött på att man höjer volymen i jultider. Foto: TT/wikimedia

Julmusiken driver butiksanställda till vansinne: ”Bara ångest och ilska”

Uppdaterad
Publicerad

”White Christmas”, ”Last Christmas”, ”All I want for Christmas is you” – älskade musikskatter för många, en mardröm för dem som arbetar i butik i juletider. Att höra samma låtar timmar i sträck, i flera veckors tid, ofta på mycket hög volym leder till problem för de anställda. – Vi har en tjej som har tinnitus. Hon fick besvär av det här och får ta julledigt och resa bort, säger Peter Persson, ombudsman på Handels till SVT Nyheter.

Julen är en glädjens tid för många, men för dem som arbetar inom handeln innebär den ständiga julmusiken ett arbetsmiljöproblem.

– Jag har levt med det i x antal år nu och varje år känner jag en stor suck inombords när den börjar spela. Kunderna upplever det som något mysigt som skapar stämning. För mig ger det bara ångest och ilska, säger Johan Lindahl, ställföreträdande chef, MQ Skärholmen, till branschtidningen Handelsnytt.

”Man förvandlas nästan till Grinchen”

Han är inte ensam – fler vittnar om Yo-Ho-Ho-infernot på butiksgolvet.

– Ja, att jobba i det är hemskt. Det är samma sak varje år, åtta timmar i sträck. Man förvandlas nästan till Grinchen, säger Moa Eriksson, säljare på MQ Stockholm city till Handelsnytt.

Peter Persson, ombudsman på Handels, fackförbundet för de som arbetar i butiker, varuhus och lager, är medveten om problematiken.

– Det här förekommer varje år. Som skyddsombud har jag full förståelse för att de anställda tycker så här. Det är inte musiken i sig självt bara, inte heller att den återupprepas, utan också sorlet. Vi har stött på att man höjer volymen i jultider, det är lite mer högljutt i butikerna, säger han till SVT Nyheter.

Vissa av medlemmarna i Handels får extra stora problem av musiken.

– Vi har en medlem som har tinnitus, en tjej, hon fick besvär av det här och fick sköta det genom att ta julledigt och resa bort.

Orolig för att det inte tas på allvar

Han är mån om att problemet tas på allvar.

– Jag är orolig för att man gör det till en ”skojig” fråga, för det är det inte.

Peter Persson vill dock poängtera att även i butikerna finns det många som gillar julen, och att det ekonomiskt sett är en oerhört viktigt period för branschen.

– För handeln är julen livsviktig. De flesta biter ihop, och tänker att snart är julen slut. Men visst finns det de som har problem, avslutar han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.