Ett SAS-flygplan på Charles de Gaulle i Paris. Foto: Charles Platiau/TT

Juristen: Gör så här om du drabbas av flygstrejken

Publicerad

Inställd resa, hotell som inte går att boka om och extra utgifter. En flygstrejk kan bli dyr för dig som konsument. Christine Holst, jurist på Konsumentverket, ger här sina tips på hur du kan agera om du drabbas.

SAS erbjuder alla resenärer med avresedatum 26-29 april kostnadsfri ombokning på grund av strejken. Men även om du inte kan boka om din resa så har du flera rättigheter som konsument.

Du har alltid rätt att boka av resan och få pengarna tillbaka, enligt Christine Holst, jurist på Konsumentverket. Kravet kan ställas först när ett flyg faktiskt har ställts in. Återbetalning gäller för den delen av en resa som inte utnyttjats och pengarna ska betalas tillbaka inom sju dagar.

Ombokning gäller med alternativen att nå resmålet så fort som möjligt eller ombokning till ett annat datum som passar dig.

Rätt till ersättning för utlägg och kostnader

I vissa fall kan du ha rätt till kompensation för utgifter eller ekonomiskt bortfall som orsakats av den inställda flygresan. Det kan exempelvis handla om missade anslutningsflyg, missade hotellnätter eller förlorad arbetsinkomst.

Ekonomiska anspråk ska ställas direkt till flygbolaget.

– Det är viktigt att spara alla kvitton och rikta kravet mot flygbolaget, säger Christine Holst.

Man är dock skyldig att begränsa sina kostnader och exempelvis boka av hotellnätter i den mån det går.

På Konsumentverkets hemsida, Hallå konsument, finns en tjänst som heter Flygkalkylatorn där man som konsument kan få hjälp med vilka rättigheter man har vid inställd flygresa. Via tjänsten finns också länkar för att nå flygbolagen för att ställa krav.

Rätt till ekonomisk kompensation

I vissa fall har du rätt till ekonomisk kompensation enligt fast ställda belopp – 250, 400 eller 600 euro. Det inställda flygets flygsträcka avgör beloppet.

Rätten till kompensation villkoras bland annat av hur långt innan du blev underrättad om det inställda flyget.

Extraordinär händelse

Om strejken klassas som extraordinär kan rätten till ekonomisk kompensation försvinna. Vad som klassas som extraordinär händelse eller inte är komplicerat och måste bedömas från fall till fall, enligt Christine Holst.

Det handlar bland annat om flygbolaget gjort allt det rimligen kan för att undvika en strejk.

– Vi uppmuntrar alltid konsumenten att rikta krav mot flygbolaget. Sen får flygbolaget ta ställning, säger Christine Holst.

Allmänna reklamationsnämnden

Om en konsument inte är nöjd med svaret från flygbolaget går det att ta ärendet vidare till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för prövning. Om man inte blir nöjd med beslutet hos ARN kan man gå vidare till tingsrätten.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Pilotstrejk på SAS

Mer i ämnet