Foto: TT

Kampanjer kan störa julhandeln

Publicerad

USA:s shoppingdagar black friday och cybermonday med stora kampanjer och låga priser har blivit populära i Sverige. Något som kan slå tillbaka på julhandeln.

Black friday är den mest intensiva köpdagen i USA med stora reor och kraftiga rabatter. Det är en klämdag som följer den amerikanska högtiden Thanksgiving. Namnet sägs ha sin förklaring i att handeln får en dag då den kan vända sina röda sämre siffror till bra svarta.

Men det är inte bara fredagen som är en stor köpdag. Även på måndag pågår kampanjen cybermonday – med fokus på näthandeln.

Svenska butiker hakar på

De senaste två åren har fler svenska butiker hakat på fenomenet och erbjuder varor till bättre priser under dessa två dagar. Enligt Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk handel, är det ett sätt att få in konsumenterna i ett köpbeteende inför julen.

”Man är intresserad av att få in konsumenterna i jul- och shoppingkänslan i god tid. Det finns poänger med det. Annars kanske de lägger sina pengar på ett restaurangbesök eller en resa i stället”, säger Arnberg till TT.

Kan påverka julhandeln

Men Arnberg tror inte att black friday bara är positivt för handeln.

”Man har satt sig i ett läge där konsumenten förväntar sig kampanjer. Det är inget problem om man lyckas göra det lönsamt. Men risken är att man ökar försäljningen och marknadsandelen, men minskar vinsten”, säger han till TT.

Även Lena Larsson, vd på Handels utredningsinstitut, HUI, säger att det finns en kritik mot black friday och cybermonday.

– Jag vet att det finns en viss kritik eftersom vi är inne i julshoppingen nu och är beredda att betala full pris. Konkurrensen inom detaljhandeln är hård och alla företag är måna om att locka konsumenter till sig och den här kampanjen är ett sätt, säger hon.

Fokus på näthandel

E-handeln har en egen dag för kampanjer kallad cybermonday, även den från USA.

HUI gör tillsammans med PostNord en e-barometer för näthandeln för att ta reda på om branschen planerar att ha kampanjer under cybermonday.

– Förra året svarade 7 procent att de skulle göra kampanjer för näthandeln, men i år hade det ökat till att 19 procent. Men många erbjuder bra priser på nätet även under black friday och dagarna glider ihop, säger Lena Larsson.

Störst inom detaljhandeln

Köpdagarna är vanligast inom detaljhandeln. Lena Larsson upplever att elektronikkedjorna gör störst kampanjer. Men i år har hon även sett erbjudanden från andra branscher.

– Jag har själv fått erbjudanden på resor i mailboxen så det har blivit större, säger hon.

Köpstopp på lördag

Men det är inte bara shopping som uppmärksammas denna helg. På lördag firas den internationella köpfria dagen i Sverige. Under 24 timmar är det tänkt att inte köpa något alls för att ifrågasätta dagens konsumtionsamhälle. I USA firas den i dag, samma dag som black friday.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer