Höghastighetståg som trafikerar sträckan Bejing-Shanghai, 11 maj 2011. Kina vill gärna samarbeta med Norge och Sverige vid en eventuell framtida höghastighetsbana mellan Stockholm och Oslo, med arbetskraft, kompetens och finansiering. Foto: AP

Kina vill investera i ny svensk-norsk järnväg

Uppdaterad
Publicerad

Med en höghastighetsbana skulle resetiden med tåg mellan Stockholm och Oslo kunna kortas med mer än ett par timmar. Nu pågår två utvecklingsprojekt av järnvägsförbindelsen och Kina vill bidra med arbetskraft, kompetens och finansiering.

Det tar i dag över fem timmar att resa mellan Stockholm och Oslo med tåg. Nu pågår två olika projekt, båda med målet att kapa restiden.

Ett av projekten syftar till att bygga om och räta ut befintlig räls till en kostnad på över 50 miljarder kronor. Det andra handlar om att bygga en helt ny järnväg för höghastighetståg, som skulle kosta runt 170 miljarder, rapporterar Sveriges Radio Ekot.

Enligt uppskattningar skulle restiden mellan huvudstäderna kunna kapas från över fem timmar till under tre. De tänkta resenärerna är de människor som i dag flyger mellan Oslo och Stockholm.

Kina vill se höghastighetsjärnväg

Kina kan tänka sig investera i en höghastighetsjärnväg mellan Stockholm och Oslo.

– Det är ett lönsamt projekt som man tjänar pengar på efter några år, säger Alf S Johansen på Grensekomiteen Värmland-Østfold som koordinerar höghastighetsprojektet, till Ekot.

En kinesisk delegation reste till Oslo för ett par veckor sedan för att diskutera planerna.

– Vi diskuterade hur Kina kan bistå, eventuellt, med finansiering och med utbyggnadskapacitet och kompetens, säger Alf S Johansen till Ekot.

Den kinesiska näringslivsdelegationen från China Association for Promoting International Economic & Technical Cooperation besökte Oslo i mitten av januari. Delegationens ledare Huang Xin sade då till norska Dagsavisen att Kina gärna vill samarbeta med Norge och Sverige i det här projektet både med arbetskraft, kompetens och finansiering, rapporterar Ekot.

– Det skulle bidra till bättre samarbete i Norden och en snabbare utveckling av regionen, säger Huang Xin till Dagsavisen.

Satsningen är en del av Kinas planer på en ny Sidenväg som förenklar frakt av gods och varor mellan Asien och Europa. Kina och kinesiska företag har också visat stort intresse för andra stora investeringar i infrastruktur. I Sverige vill två kinesiska bolag bygga nordens största containerhamn i Lysekil.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.