Kompentensbrist i dataspelsbranschen

Uppdaterad
Publicerad

Bara de senaste fem åren har antalet anställda i dataspelsbranschen fördubblats. Ändå bromsas utvecklingen av branschen för att företagen inte lyckas hitta rätt folk.

Efter det så kallade svenska musikundret har nu dataspel blivit Sveriges nya exportsuccé. Ett av de populäraste spelen är serien Battlefield, som skapats av utvecklaren Dice.

-Man skulle kunna säga att Battlefield är Sveriges största kulturexport sedan Roxette, säger Per Strömbäck, talesperson för branschorganisationen Dataspelsbranschen och fortsätter:

-Det finns idag fem svenska projekt på gång som har lika stor budget som Arnfilmen, så det som är sensation i filmbranschen är vardagsmat för databranschen.

Lär upp högskolestudenter

Den stora expansionen av branschen skulle kunna vara ännu större, om bara företagen fått tag i rätt kompetens. Trots att flera högskolor satsar på utbildningar inom dataspelsutveckling är det svårt att få tag på folk med tillräckliga kunskaper och erfarenhet.

-Vi skulle kunna expandera med 200 procent om det gick att hitta folk med rätt kompetens och erfarenhet. Nu plockar vi folk från högskolorna och lär upp dem i 2-3 år, säger Bo Andersson på Dice till Rapport.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.