Hundratals anmälningar har kommit in till Konsumentverket mot dansk-estniska företaget Healthzone under senaste året.
Klagomålen kommer från missnöjda kunder som delvis känner sig lurade av missvisande marknadsföring men heller inte förstått att det företaget säljer är en prenumerationstjänst och inte en enskild produkt.
Eftersom företaget lämnat ut felaktiga kontaktuppgifter samt varit svårt att nå har många upplevt stora problem med att avsluta prenumerationen.
Henrik Örnstedt, jurist på Konsumentverket, har hand om ärendet och ifrågasätter om företaget är seriöst.
– Det är ju bluff och båg som de håller på med, säger han.
– Det finns knappt någon gräns för hur många kilo man kan gå ner. Man kan äta pizza, pommes frites och allt möjligt. Man behöver inte ens motionera. Det är trams skulle jag vilja påstå.
”Jobbar på frågan”
Konsumentverket anser alltså att Healthzones marknadsföring är klart vilseledande och har förbjudit svenska tidningar att ta in annonser från företaget men marknadsföring som sker på internet eller via telefon kan myndigheten inte komma åt.
Hade företaget varit svenskt hade Healthzone förmodligen tvingats betala böter.
Istället har ärendet lämnats över till de estniska myndigheterna för vidare utredning. Vad som hänt därefter kan inte Konsumentverket svara på av sekretesskäl.
Henrik Örnstad säger dock att estniska konsumentverket jobbar på frågan.
– Vi vill ju att de ska få stopp på det här helt enkelt. Det är det vi har framfört till dem.