Foto: SVt

Konsumentverket kan inte stoppa bantningsbluff

Uppdaterad
Publicerad

Svenska tidningar får inte ta in annonser från företaget Healthzone men på nätet och per telefon kan marknadsföringen inte stoppas.

Hundratalsanmälningar har kommit in till Konsumentverket mot dansk-estniska företaget Healthzone under senaste året.

Klagomålen kommer från missnöjda kundersom delvis känner sig lurade av missvisande marknadsföring men heller inteförstått att det företaget säljer är en prenumerationstjänst och inte enenskild produkt.

Eftersom företaget lämnat ut felaktiga kontaktuppgifter samtvarit svårt att nå har många upplevt stora problem med att avslutaprenumerationen.

Henrik Örnstedt, jurist på Konsumentverket, har hand om ärendet och ifrågasätter om företaget är seriöst.

– Det är jubluff och båg som de håller på med, säger han.

– Det finnsknappt någon gräns för hur många kilo man kan gå ner. Man kan äta pizza,pommes frites och allt möjligt. Man behöver inte ens motionera. Det är tramsskulle jag vilja påstå.

”Jobbar på frågan”

Konsumentverket anser alltså att Healthzones marknadsföring är klart vilseledande och har förbjudit svenska tidningar att ta in annonser från företaget menmarknadsföring som sker på internet eller via telefon kan myndigheten intekomma åt.

Hade företaget varit svenskt hade Healthzone förmodligen tvingatsbetala böter.

Istället har ärendet lämnats över till de estniska myndigheternaför vidare utredning. Vad som hänt därefter kan inte Konsumentverketsvara på av sekretesskäl.

Henrik Örnstad säger dock att estniskakonsumentverket jobbar på frågan.

– Vi vill ju attde ska få stopp på det här helt enkelt. Det är det vi har framfört till dem.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.