Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör konsumtionsforskaren om varför det kan vara svårt att ändra konsumtionsmönster och hur svenska hushåll ser på framtiden. Foto: Leif R Jansson /TT

Konsumtionsforskaren: Socialt tryck påverkar våra inköp

Publicerad

Hur ändras våra konsumtionsvanor och vad är det vi sparar in på när vi har ont om pengar? Konsumtionsforskaren Ulrika Holmberg diskuterar frågan i SVT:s Agenda Special: Inflationsutmaningen.

– Framtidsutsikterna är fortfarande ganska mörka. Man bedömer förutsättningarna för den egna ekonomin som att det kommer vara svårt en tid framöver, säger Ulrika Holmberg, forskare på centrum för konsumtionsforskning vid Göteborgs universitet.

Hon förklarar att konsumenter tenderar att skjuta på de stora inköpen – så som att renovera sin bostad eller köpa ny bil – i tider som dessa.

Samtidigt finns det ett socialt tryck som inte är så lätt att bortse från som konsument.

Ulrika Holmberg berättar mer om det i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.