– Vi är jätteglada båda två. Det känns som en otrolig lättnad, säger Marine till SVT:s konsumentredaktion Plus.
I våras berättade Plusredaktionen om Marine och Mikaels bilköp hos Carstedts Bil i Umeå. Ganska snart märkte paret att bilen ryckte konstigt vid körning, ofta vid varvtal kring 2.000. De lämnade in den till Carstedts för reparation, men när ryckningarna fortsatte trots flera reparationsförsök fick paret nog.
Marine och Mikael ville häva bilköpet, men enligt Carstedts och deras mekaniker var bilens skick normalt. Företaget hänvisade till ett test som paret hade gjort hos Svensk bilprovning, där teknikern inte hade anmärkt på några ryckningar. Intyg från två andra verkstäder styrkte dock Marine och Mikaels uppfattning om att det var fel på bilen.
För att få en opartisk bedömning av bilen kallade Plus in Simon Widerstedt, en oberoende besiktningsman, som fick testa bilen. Och enligt honom rådde det ingen tvekan om att bilen hade en defekt.
”Carstedts ansvarar för felet”
I sitt beslut har ARN tagit fasta på den oberoende besiktningsmannens utlåtande, och anser att Mikael och Marine har kunnat bevisa att bilen är felaktig, samt att felet fanns redan vid leveransen. Detta gör att Carstedts ansvarar för felet, enligt nämnden. Carstedt har också försökt avhjälpa felet vid flera tillfällen utan att lyckas.
Sammantaget rekommenderar ARN att Marine och Mikael ska få häva köpet av bilen och få tillbaka 70.000 kronor mot att paret återlämnar bilen. Paret köpte bilen i december 2015 för 83.000 kronor. ARN anser inte att hela beloppet ska återbetalas eftersom paret ändå har kunnat nyttja bilen sedan köpet.
Bilhandlaren häver köpet
Per Wennberg, platschef på Carstedts bil, säger till Plus att företaget kommer att följa ARN:s rekommendation.
– Det enda som skulle kunna hindra ett hävande av köpet är om bilen är i ett helt annat skick än när vi sålde den, till exempel om bilen är plåtskadad eller liknande. Men det förutsätter vi att den inte är, säger han.
Enligt Per Wennberg har Carstedts under torsdagen varit i kontakt med kunden om ett hävande av bilköpet.
Tipsa Plus!
Den här artikeln bygger på ett tittartips. Vad vill du att SVT:s konsumentredaktion Plus ska granska? Tipsa oss här.