De köpte defekt bil – får inte häva köpet

Uppdaterad
Publicerad

Marine och Mikael köpte en begagnad Ford Mondeo, som visade sig rycka konstigt vid körning. Säljaren har försökt åtgärda felet flera gånger, men trots att bilen fortfarande rycker så får paret inte häva köpet.

– Vi upplever att det är uppenbart att bilfirman vet att det är fel på bilen. Ändå vill de inte ge oss pengarna tillbaka, säger Marine.

Uppdatering: Allmänna reklamationsnämnden (ARN) rekommenderar i slutet av oktober att bilhandlaren ska betala tillbaka större delen av pengarna.

– En otrolig lättnad, säger Marine till  SVT:s konsumentredaktion Plus.

LÄS MER: ”En otrolig lättnad”

Paret betalade 83.000 kronor för bilen med årsmodell 2008, som de köpte hos Ford-handlaren Carstedts i Umeå i december 2015.

Ganska snart märkte paret att bilen ryckte konstigt vid körning, ofta vid varvtal kring 2.000. De lämnade in den till Carstedts för reparation, men när ryckningarna fortsatte trots flera reparationsförsök fick paret nog. Carstedts erbjöd dem att byta till en annan bil, men paret ville häva köpet.

– När vi ville häva köpet så meddelade de att problemet var åtgärdat och att de ryckningar vi känner nu är en normal egenskap i bilen. Trots att det är samma typ av ryckningar som varit hela tiden, och de har tagit in bilen fem gånger för det här felet, säger Marine.

”De ljuger oss rakt i ansiktet”

Carstedts hävdar att de bara försökt reparera felet två gånger, vilket säljaren har rätt till innan det blir tal om att häva ett köp. Men enligt paret har verkstaden tagit in bilen för samma fel fem gånger, och de styrker sin berättelse med bland annat en ljudinspelning där den ansvarige på bilfirman hörs säga till paret att ”rent juridiskt så har vi ju haft in bilen fler gånger än vad vi får.”

Carstedts säger även att det inte går att se exakta reparationsdatum- och åtgärder i deras dokumentationssystem, men enligt Ford centralt så ska en auktoriserad Ford-verkstad ha den informationen.

– Vi känner att de ljuger oss rakt i ansiktet. Och det är väl det vi är mest arga över, säger Marine.

Utöver antalet verkstadsbesök så tvistar paret och bilfirman även om ifall den ryckning som finns kvar efter reparationerna är onormal eller inte. Det som komplicerar fallet är att ryckningarna inte märks hela tiden, åtminstone inte lika starkt, och att flera verkstäder har tittat på bilen och gjort olika bedömningar.

Enligt Carstedts och deras mekaniker är bilens skick normalt och de hänvisar till ett test som paret gjort hos Svensk bilprovning, där teknikern inte anmärkt på några ryckningar. Men intyg från två andra verkstäder styrker kundens uppfattning.

Besiktningsmannen: ”Bilen inte driftsäker”

För att få en opartisk bedömning av bilen så kallar Plus in Simon Widerstedt, oberoende besiktnings- och värderingsman, förordnad av Sveriges handelskamrar.

– När jag provkör bilen så upplever jag att det finns en onormal ryckning i motorn vid både 3.000 och 2.000 varv, beroende på vilken växel man åker på. Just efter man ha belastat motorn och släpper av på gasen så börjar bilen rycka, säger Simon Widerstedt.

Att det här skulle vara en normal egenskap för en Ford Mondeo från 2008 som gått drygt 18.000 mil håller Simon Widerstedt inte med om.

– Det är inte normalt för en bil från 70-talet heller. Jag skulle varken vilja sälja eller köpa den här bilen. Det är en defekt och man vet ju inte vad som är fel. Den är inte driftsäker.

Carstedts säger till Plus att de inte vill kommentera fallet eftersom ärendet just nu ligger hos Allmänna reklamationsnämnden. Carstedts meddelar att de självklart kommer att följa det beslut som ARN kommer fram till.

Tipsa Plus!

Den här artikeln bygger på ett tittartips. Vad vill du att SVT:s konsumentredaktion Plus ska granska? Tipsa oss här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.