Många av de länder svenskar reser till på semester är utvecklingsländer, en del är inte ens demokratier och fattigdomen kan vara mycket utbredd. Idéhistoriker Klas Grinell forskar om turism och menar att fler aktörer borde ta ett mycket större ansvar än i dag.
-Ansvaret är allas. Det är klart att nationer och stora företag har ett stort ansvar, men det gör ju inte att man helt kan friköpa sig som konsument, säger Klas Grinell.
Han anser att det gäller mer än bara resor.
-Vi borde vara mer medvetna konsumenter i relation till alla produkter, och resor är en produkt bland alla andra, säger Klas Grinell.
Ingen viktig fråga
På Sveavägen i centrala Stockholm ligger sju resebyråer samlade i ett kvarter. Vi åkte dit för att fråga några som snart ska ut och resa vad de egentligen vet om arbetsvillkoren för människor som jobbar i våra semesterparadis.
– Jag tror inte att det är något man tänker på när man bokar en resa, det är mycket slentrian då, säger Kenneth Johnson.
Han ska resa till Kanarieöarna senare i vinter. Han menar att det framför allt är researrangörernas uppgift att se till att hotellpersonalens arbetsvillkor är schyssta och följer lagen.
Kräver för mycket arbete
Tone Johansson ska resa till Filippinerna.
Brukar du fråga hur arbetsvilkoren ser ut för personalen på hotellen innan du bokar?
– Nej det har jag nog egentligen aldrig frågat om.
Borde man fråga om det?
– Ja, fast jag har ju ändå betalat för att vara där, så jag ju gett dem en summa pengar och de får ju ofta lite dricks och så, säger Tone Johansson.
– Nej det har jag faktiskt inte tänkt på, säger Eva Alexandersson.
Hon har just betalat sin tvåveckorsresa till Indien i vinter.
– Det krävs väldigt mycket för att sätta sig in i allt. Jag har ju aldrig varit i Indien tidigare. Det krävs väldigt mycket av mig i förarbete, säger Eva Alexandersson.