Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Foto: Erik G Svensson/TT, SVT

Krav på nationellt frånvaroregister i skolan – saknas kunskap om hemmasittare

Uppdaterad
Publicerad

Hemmasittande elever är ett stort problem över hela landet. Hur stort vet ingen. Nu växer kraven på ett nationellt frånvaroregister.

– Om vi inte vet hur stort problemet är, hur ska vi då kunna göra något åt det, säger Malin Gren Landell, psykolog och forskare.

En av dem som inte har varit i skolan på länge är 14-åriga Leo Silvén. Han har adhd och har kämpat med skolan ända sedan årskurs ett.

Det senaste ett och ett halvt året har han nästan inte varit i skolan alls.

– Jag har blivit mobbad i skolan mycket och det stannar kvar i min hjärna. Det fryser och jag bara tänker ”nej, säg inte att jag ska gå till skolan”.

Leo Silvén är långt ifrån ensam att känna så. Många barn mår så dåligt av skolan att de stannar hemma. Hur många finns ingen nationell statistik på.

– Hur kan det vara så att vi inte har kunskap om omfattningen när det gäller ett sådant allvarligt samhällsproblem? säger Malin Gren Landell som tidigare ledde en statlig utredning om skolfrånvaro.

Regeringen har frågan på sitt bord

Hon har jobbat med de här frågorna länge och säger att vetskapen om att nationell statistik behövs har funnits i många år. Ändå händer inget.

För ett år sen kom Skolverket med en utredning som visade att det är möjligt att införa ett nationellt frånvaroregister. Sedan dess ligger frågan på regeringens bord.

Skolminister Lotta Edholm säger att regeringen nu ser över Skolverkets utredning om ett nationellt frånvaroregister. Men det är flera frågor att reda ut innan det kan bli verklighet, säger hon.

– Vi ska se hur stora förändringar i skollagen som krävs för att det ska vara genomförbart, eller om det är så att vi först behöver tillsätta en statlig utredning, säger skolministern.

Fortsätter vara hemma

Malin Gren Landell anser att det har tagit för lång tid. Hon menar att andra länder har kommit längre och att Sverige lätt borde kunna ta efter.

– Dessutom för vi statistik över vuxnas frånvaro. Varför kan vi inte göra detsamma när det gäller barn och unga? Det behövs för att vi ska kunna komma åt problemet.

Leo tror inte att han kommer komma tillbaka till skolan på länge. Så länge det känns för otryggt stannar han hemma.

– Jag kommer tillbaka när jag får en mentor som kan stötta mig och ett eget rum, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.