Myndigheten för samhällsskydd och beredskap driver webbplatsen Krisinformation.se. Där samlas alla nyheter från landets myndigheter som rör kriser eller allvarliga händelser.
I våras bröt svininfluensan ut i Mexiko. Det var också då som redaktionen startade en twittersida där nyheterna även publicerades. Ett sammanträffande som var en ren slump enligt redaktionschef Inger Frendel.
-Vi har velat använda sociala medier länge. Det är en ambition att tänka bredare och försöka finnas där mottagaren finns, säger hon till Rapport.
Når fler målgrupper
När tjänsten lanserades i slutet av april var intresset stort. Idag följer 1642 personer Krisinformations twittersida som hittills har uppdaterats 120 gånger. I augusti finns bland annat några rader om att reglerna för blodgivning inte ändras på grund av svininfluensan.
I samband med varje inlägg finns en länk till Krisinformation.se där läsaren kan ta del av utförligare information. Där kan man även klicka sig vidare till ursprungskällan som exempelvis kan vara Livsmedelsverket eller Socialstyrelsen.
-Det viktigaste är att vi når fler målgrupper, säger Inger Frendel.
Redaktionen för diskussioner kring om de ska utöka sin närvaro och sprida informationen även i andra sociala medier. Några konkreta planer för detta finns ännu inte.
Emma Gårdsäter