Expressens ansvarige utgivare Thomas Matsson (t.h) ser inga konstigheter med intäktsmodellen för Expressens nya spelsajt. Foto: Janerik Henriksson/Bertil Ericson/TT

Expressen tjänar pengar på dina spelförluster – nytt samarbete med casinon

Publicerad

Expressen har hittat ett helt nytt sätt att tjäna stora pengar på svenskarnas spelförluster. När du registrerar dig på ett casino via Expressens nya spelsajt får tidningen i flera fall 10 till 45 procent av alla pengar du förlorar på casinot – för all framtid.
Intäktsmodellen får nu stark kritik men tidningens ansvarige utgivare Thomas Mattsson ser inga problem med affärsuppgörelsen.

Expressen har startat en ny sajt som ska locka svenskar att registrera sig på nätcasinon. Det är en så kallad affiliate-sajt där olika nätcasinon jämförs utifrån kriterier som hur mycket bonuspengar en ny spelare kan få, eller hur många free spins ett spelbolag erbjuder den som registrerar ett nytt konto.

Hela sajten är en annons och konceptet är inte nytt. I casinovärlden finns ett stort antal sådana sajter, och Expressen har sedan tidigare liknande sajter som jämför både privatlån och olika rabatter.

Sett till den nya spellagen finns det ingen problematik med sajterna, konstaterar Spelinspektionen. Flera mediebolag har spelannonser. Så även SVT som har Maria Casino som sponsor för Melodifestivalen i år och Unibet som sponsrar sändningarna från den alpina världscupen i Vinterstudion.

Däremot är inkomstmodellen på Expressens sajt någonting helt nytt på den svenska mediemarknaden. Och den får nu stark kritik.

Får pengar för spelarnas förluster – på livstid

På spelbolagens egna sidor framgår hur intäktsmodellen fungerar. Beroende på vilket casino det gäller kan tidningen få allt från 10 till 45 procent av de pengar en spelare förlorar, efter att eventuella bonusar och administrationsavgifter har dragits.

Enligt flera spelbolag finns det inte heller någon bortre tidsgräns för när den passiva inkomsten upphör. Så länge spelaren behåller sitt spelkonto och förlorar pengar så fortsätter Expressen att tjäna pengar på spelaren. På flera av spelbolagens sajter beskrivs det som en ”livstidsinkomst” för en samarbetspartner som Expressen.

Enligt uppgifter till SVT kan det här innebära att tidningen får miljonintäkter varje månad baserat på hur mycket svenskarna spelar bort på internetcasinon.

”Det är inte konstigt att man tar pengar från reklam. Men den relationen är begränsad. Här ser vi istället en långsiktig väletablerad relation mellan spelandet och journalistiken”, säger Christian Christensen, professor i journalistik vid Stockholms universitet Foto: SVT

Professor: ”Det är problematiskt”

Genom ett samarbetsavtal hanteras Expressens spelsajt av företaget Mytaste Group. Företagets vd Andreas Friis bekräftar att den kritiserade intäktsmodellen används på Expressens sajt.

– Ja, det är olika beroende på hur spelbolagen brukar jobba, säger han.

Formellt är avtalen med spelbolagen skrivna mellan Mytaste Group och spelbolagen. Hur den ekonomiska uppgörelsen mellan Expressen och Mytaste ser ut vill Friis inte gå in på.

Christian Christensen, professor i journalistik vid Stockholms universitet, är kritisk. Han menar att intäktsmodellen kan göra det svårt för tidningen att i framtiden granska spelbolagen.

– Det är inte konstigt att man tar pengar från reklam. Men den relationen är begränsad. Här ser vi istället en långsiktig väletablerad relation mellan spelandet och journalistiken. Och där har vi det stora problemet, säger han.

Expressen: Finns ingen koppling

SVT Nyheter har sökt Expressens ansvarige utgivare Thomas Mattsson men han vill inte ställa upp på en bandad intervju. Istället svarar han i ett sms.

”Det finns ingen koppling mellan vilken reklam som publiceras och vilken journalistik som görs. I princip alla bolag som annonserar i stora nyhetsmedier förekommer ju i journalistiken”, skriver han.

Även Aftonbladet är i startgroparna med att starta en liknande sajt. SVT Nyheter har sökt Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson men hon har inte återkommit med ett svar. Däremot svarar Anders Nylander, vd på Schibsted Sales & Inventory AB. 

Han vill inte kommentera hur själva affärsuppgörelsen ser ut men säger i ett skriftligt svar:

”Vi som affärsenhet för Schibsted Sverige gör de affärer vi anser är bäst och som optimerar vårt varulager på bästa sätt. Detta är också helt frånskilt från tex journalistiken och de granskningar som görs eller behöver göras.”

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer