Kvinnorna dominerar i alla varugrupper utom elektronik och mat/dryck, enligt företaget Dibs som levererar e-handelssystem.
-Elektronik är väldigt stort på nätet, men det är också böcker och kläder och det är kanske dags för kvinnorna att ta sig förbi, säger Jonas Arnberg på Handelns utredningsinstitut (HUI).
-Å andra sidan är det inte särskilt överraskande eftersom 75-80 procent av inköpen inom den vanliga handeln görs av kvinnorna, tillägger han.
53,9 miljarder kronor
Dibs uppskattar den totala e-handeln i Sverige till 53,9 miljarder kronor. De senaste sex månaderna har 4,8 miljoner svenskar e-handlat för i genomsnitt 5.625 kronor.
Den överlägset största varukategorin är resor som står för drygt en tredjedel av e-handeln. Elektronik är tvåa med 22 procent och kläder/skor trea med 11 procent. Undersökningen tyder på att 180 000 svenskar köpt resor för över 20.000 kronor på nätet det senaste halvåret.
En viktig kundgrupp för e-handelsföretagen är de som handlar för över 10.000 kronor på ett halvår. De står för nästan hälften, 49 procent, av hela e-handeln trots att de bara motsvarar 17 procent av e-köparna.
TT
Fakta: E-handel
• 90 procent av de svenska e-butikerna förväntar sig att e-handeln ska öka under de kommande 12 månaderna.
• Omkring 82 procent av de svenska konsumenterna tror att de kommer behålla eller öka dagens nivå av e-handel. 8 procent tror att de kommer att minska sin konsumtion via internet. Konsumenterna anger att de kommer öka sina inköp främst inom kläder, hemelektronik och hälso- och skönhetsprodukter.
• Över en tredjedel (36 procent) av all e-handel utgörs av bokning av flygbiljetter, hotell med mera i samband med resor.
Källa: Dibs (TT)