Motstridiga uppgifter från 3. Foto: Skärmdump

”Mobiloperatör röjde skyddade identiteter”

Uppdaterad
Publicerad

Kvinnojouren Somaya uppger till SVT att flera kvinnor vars identitet är skyddad har fått se sina privata uppgifter röjda av mobiloperatören 3.

UPPDATERING: 3 har återkommit till SVT i detta ämne och uppger att man träffat den aktuella kvinnojouren och ”att vi har en bra dialog med den och att dom pratar med kunden och att båda numera verkar nöjda med vårt agerande”. 3:s presschef Erik Hörnfeldt menar också att det råder stor förvirring kring vad som egentligen är en skyddad identitet – och att många tror att de har skyddad identitet när de bara har skyddad adress.

-Vi har varit nere i 3:s butik tre gånger för att hjälpa kvinnan skydda sin identitet hos 3, säger Somayas verksamhetsledare Susanne Namaani till SVT. De lovade att hennes uppgifter skulle vara skyddade, men sedan har det visat sig att de röjt vår, och därmed hennes adress. Jag är väldigt upprörd, det här gäller kvinnans säkerhet.

Lovades skydd

Vid flera tillfällen har personal i 3:s butik lovat att kvinnans identitet ska skyddas, enligt Somaya Kvinnojour. Men till SVT uppger 3 att man inte kan garantera skyddet av kundernas ID-uppgifter. I butiken gavs dock intrycket att hennes privata uppgifter (inklusive adress och telefonnummer) skulle vara hemliga, enligt Somaya Kvinnojour.

Efter att hon själv fått betala för att få byta nummer har hennes nya adress ändå funnits med i sökbara register (mobiloperatörerna samarbetar med tjänster som Hitta och Eniro).

Till slut uppmanade 3 kvinnan att byta till kontantkort, men krävde då att hon skulle betala alla månadsavgifterna på den kvarstående bindningstiden för att lösas från sitt abonnemang.

-Vi har mer än 60 kvinnor som bor hos oss, säger Susanne Namaani. Och vi har haft hand om kvinnor i många år och aldrig upplevt de här problemen med de andra operatörerna. Flera andra kvinnor har hört av sig till oss efter att detta kommit ut och berättat att de haft samma problem. Jag tycker att 3 ska be om ursäkt och se till att ändra rutinerna så att det här fungerar.

Enligt Somaya Kvinnojour har också ett brev från 3 skickats hem till kvinnans förre man där hennes nya adress till kvinnohemmet förekom.

Växande grupp

Cirka 8.000 till 10.000 kvinnor i Sverige lever med skyddade ID-uppgifter, efter att antalet som får skyddad identitet ökat kraftigt de senaste tre åren, särskilt i Skåne. Många av kvinnorna har tidigare misshandlats och står under ständigt hot om grovt våld. En del av dem har tvingats flytta långt bort och måste leva ett liv i skymundan. Även barnen drabbas på flera sätt – de uppmanas exempelvis hålla sig undan skolkatalogens fotografering och att medverka i tävlingar eller arrangemang där deras bilder och förnamn kan hamna på nätet.

-Vi har full förståelse för problematiken, säger 3:s informationschef Erik Hörnfeldt till SVT. Har man skyddad identitet och vill bli kund hos 3 så ska man bli upplyst om att vi inte kan skydda identiteten. Vi vill inte gärna tacka nej till kunder, men vi måste agera ansvarsfullt om vi inte fullt ut kan garantera att identiteten kan förbli skyddad.

Kan det vara så att personalen i butiken inte visste vad man kunde garantera och inte garantera kring skyddade identiteter?

-Jag vill inte spekulera kring hur det har gått till, säger Erik Hörnfeldt. Men jag vill inte gärna tro att det är någon säljare som låtit bli att ge den informationen, det kan vara så att den som har skyddad identitet automatiskt tror att man får det hos operatören också. Vi har ju kontantkort, har man ett oregistrerat kontantkort så har man ett komplett id-skydd.

Motstridiga uppgifter

På det sociala nätverket Twitter svallar känslorna efter att 3 på sitt officiella konto meddelat att ”Personer med skyddad identitet erbjuds inte att teckna abonnemang hos 3”. Det uppmanas till bojkott och kraftiga glåpord förekommmer. Men 3 påpekar att kontantkortet kan vara en bra lösning.

Samtidigt är informationen från 3 motsägelsefull. I vissa uppdateringar på Twitter menar 3 att man har en säkerhetsavdelning som behöver ta emot ett intyg om skyddad identitet, med formuleringen: ”Efter det så sköter säkerhetsavdelningen all kontakt med kund.” Varför är oklart eftersom man i annan kommunikation uppger att man inte kan erbjuda abonnemang för personer med skyddad identitet.

Samtidigt skriver en representant för 3 på fredagsförmiddagen på Twitter att: ”Ja,om du har ett 3Abonnemang hos oss&du har fått skyddad identitet så kan vi ordna så du blir ”skyddad” även i våra system.”

Telenor har liknande policy

Telenor uppger också att man framför allt rekommenderar kontantkort till personer med skyddad identitet.

-Vi rekommenderar alltid oregistrerade kontantkort till kunder med skyddad identitet eftersom detta inte kräver personuppgifter från kunderna, säger Telenors informatör Alexandra Carlsson till SVT. Vill man teckna abonnemang ändå går detta givetvis bra och vi behandlar alltid personuppgifter med största sekretess

Även Tele2 och Telia sällar sig till policyn att rekommendera kontantkort, och vill inte ställa ut garantier till de med skyddade identiteter. Det har tidigare rapporterats att Telia röjt skyddade personers identiteter, och om man skaffar 3G-modem har det dykt upp problem med hemliga uppgifter som blivit sökbara. Även Tele2 har beskyllts för att göra hemliga uppgifter offentliga.

-Jag har kollat med säkerhetsavdelningen och vad vi vet har det aldrig hänt att vi röjt uppgifter om en kund med skyddad identitet, säger 3:s Erik Hörnfeldt till SVT. Om någon anser att det hänt vill vi gärna komma i kontakt så att vi får utreda det.

Vet du mer om detta? Kontakta SVT här.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.