”Kraven på studenterna och utbildningen måste höjas så vi får ut rätt lärare på våra skolor”, säger Roger Haddad (L), utbildnings-politisk talesperson. Foto: Henrik Montgomery/TT

L: ''Kraven på studenterna och utbildningen måste höjas''

Publicerad

Idag förväntas regeringen fatta beslut om en utredning för lärarutbildningen. Det handlar bland annat om att man vill ha högre kvalité på utbildning och underlätta för fler att bli lärare.
– Utbildningen måste anpassas till verkligheten, säger säger Roger Haddad (L), utbildnings-politisk talesperson.

Det är en av punkterna i det så kallade januariavtalet som nu bockas av. Regeringen tillsammans med Centerpartiet och Liberalerna ska se över hur man kan reformera skolan.

– Nu är vi överens med regeringen att utreda hur vi kan höja kvalitén på lärarutbildningen. Vi har sett att vi har stora avhopp och att lärarstudenter har under många år sagt att man till exempel inte får nog med praktiska moment i utbildningen. Det måste vi göra något åt, säger Roger Haddad.

En del av det partierna vill åstadkomma med reformen är att få fler att söka sig till utbildningen. Bland annat genom att generellt höja statusen för utbildningen och yrket.

Vill locka akademiker att sadla om

– Det viktigaste budskapet är att kraven på studenterna och utbildningen måste höjas så vi får ut rätt lärare på våra skolor, säger Roger Haddad.

Man vill även se om man kan locka över andra yrkesgrupper till läraryrket.

– Vi vill se om vi kan locka fler akademiker och forskare att sadla om till lärare. Idag finns det kortutbildningar för vissa akademiker på cirka två år, det vill vi se om vi kan utveckla mer, säger Roger Haddad.

Utredningen beräknas slutredovisas i mars nästa år.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer