Företagen skriker efter personal men lyckas inte hitta rätt arbetskraft. Foto: TT

Larmet: Kompetensbristen växer – riskerar ge allvarliga konsekvenser

Publicerad

Drygt sju av tio företag har svårt att hitta rätt medarbetare. Det visar en stor undersökning från Svenskt Näringsliv som nu larmar om en växande kompetensbrist med allvarliga konsekvenser.

– Våra företag har ett akut behov av kompetens, säger Carina Lindfeldt, chef för organisationens arbetsmarknadsavdelning.

Sedan 1999 har Svenskt Näringsliv återkommande kartlagt kompetensbehovet hos sina medlemsmedlemsföretag. Årets resultat är dyster läsning. Av de företag som velat anställa personal de senaste sex månaderna uppger drygt sju av tio att de har haft svårt att göra det. Det är en ökning med 16 procentenheter sedan förra mätningen 2016. Och när det gäller misslyckade rekryteringsförsök har de ökat från knappt 20 till nära 27 procent.

– Vi har sett en tydlig trend av kompetensbrist under en längre period men nu har ökningen dragit iväg rejält. Läget är mycket allvarligt i alla branscher, säger Carina Lindfeldt, chef för arbetsmarknadsavdelningen på Svenskt Näringsliv.

Hon varnar för allvarliga konsekvenser.

– Det är alltför många som uppger att de nu inte har möjlighet att expandera. Missar vi företagens expansion så får vi inte heller de skatteintäkter vi behöver för svenskt välstånd. Det är ett stort problem som politiken måste ta på högsta allvar.

”Utbildningarna inte relevanta”

Huvudförklaringen är högkonjunkturen som gör att företagen skriker efter personal. Men trots att 366 000 svenskar är arbetslösa enligt den senaste statistiken från Arbetsförmedlingen, lyckas företagen alltså inte hitta rätt arbetskraft. Det saknas helt enkelt personer med rätt erfarenhet och utbildning.

– Utbildningarna är inte relevanta för det som efterfrågas, man har utbildat till något annat än det företagen behöver. Det är ett problem både för individen, företagen och för samhället, säger Carina Lindfeldt.

Problemet ökar

Inför förra valet var matchningsproblematiken en het politisk fråga. Inte minst S-ledaren Stefan Löfven lyfte fram bättre matchning som ett sätt att komma närmare partiets mål om EU:s lägsta arbetslöshet. I sitt installationstal på kongressen 2013 slog han fast:

– Vi väljer en väg, där vi möter det absurda faktum att många svenska företag inte kan få tag på rätt utbildad arbetskraft, samtidigt som vi har en hög arbetslöshet.

Men sedan dess har alltså företagens rekryteringsbekymmer ökat.

Ministern: Många nyanlända förklaringen

Enligt arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) är förklaringen det stora antalet nyanlända.

– De som är arbetslösa i dag är i huvudsak de som kommit ganska nyligen till Sverige. Den som har gymnasieutbildning och talar bra svenska har redan jobb i dag tack vare den starka arbetsmarknaden, säger hon och fortsätter:

– Vi har gjort en stor satsning på ett nytt kunskapslyft, vi har gjort satsningar på högskoleutbildningar, på folkhögskolan, på svenska språket tidigare för de som kommer till Sverige. Dessutom har Arbetsförmedlingen förändrat sitt sätt att jobba.

Enligt Svenskt Näringsliv är fortsatt arbetskraftsinvandring och bättre yrkesutbildningar helt avgörande.

– De åtgärder jag hittills sett från politikens sida har inte varit tillräckligt träffsäkra. Man måste ta sig en allvarlig fundering kring hela utbildningsväsendet så att vi får vassare och utbildningar som är mer anpassade till efterfrågan, inte stora breda utbildningssatsningar där man utbildar rakt ut i arbetslöshet. Ett positivt exempel är yrkeshögskolan, säger Carina Lindfeldt.

Svenskt Näringslivs rekryteringsenkät

69 procent av företagen har försökt att rekrytera medarbetare det senaste halvåret.

72 procent av dem som vill anställa har haft svårt eller mycket svårt att göra det. Det är en ökning med 16 procentenheter sedan 2016 års undersökning.

26,7 procent av rekryteringsförsöken har misslyckats, en ökning med 7 procentenheter.

Undersökningen genförs vartannat år. Urvalet är medlemsföretag som blivit slumpmässigt utvalda ur medlemsregistret. Undersökningen gjordes av opinionsinstiutet Demoskop mellan 6:e november och 15:e december 2017. Totalt samlades 5 145 svar in via en webenkät och 832 via telefon.

Källa: Svenskt Näringsliv

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.