Det är ädelmetallerna i katalysatorerna som gör dem eftertraktade att stjäla. Foto: Janerik Henriksson, TT

Stöldligor på jakt efter dyr bildel – antalet fall har exploderat

Publicerad

En våg av katalysatorstölder drar genom landet. Under det första halvåret har mer än tre gånger så många stölder av katalysatorer anmälts jämfört med samma period i fjol. Internationella stöldligor som vill åt dyrbara ädelmetaller tros ligga bakom merparten av stölderna.

Det går snabbt att stjäla en katalysator, som är en del av bilens avgassystem. För vana tjuvar tar det bara någon minut att lyfta bilen med en domkraft, såga loss katalysatorn och köra vidare till nästa stöldmål. Den drabbade inser oftast inte vad som hänt förrän hen startar bilen – och möts av ett oljud som påminner om en gräsklippare.

För bara några år sedan var den här sortens stölder ovanliga – 2018 anmäldes totalt 17 katalysatorstölder i hela landet.

Extrem ökning

Sedan dess har en explosionsartad ökning skett. Under årets första sex månader har 3 877 stölder av katalysatorer anmälts i landet. Det är fler än under hela förra året, och samma period i fjol stals 1 099 katalysatorer. Det visar statistik från försäkringsbolagens branschorganisation Larmtjänst.

– Det är ganska lätt att stjäla, det är svårt att härleda godset till enskilda stöldtillfällen och det kan ske utan någon större professionalism. Man behöver bara kunna hantera vinkelkap och så finns det oseriösa uppköpare som köper stora partier. Det finns en viss industri kring det här, säger Mats Galvenius, vd på Larmtjänst.

Ligor bakom stöldvågen

Katalysatorer innehåller värdefulla ädelmetaller, som utvinns ur stöldgodset. Vissa äldre bilmodeller innehåller mer av de åtråvärda metallerna, men även hybriddrivna bilar, till exempel Toyota Pius, är attraktiva för tjuvarna.

Enligt polisens nationella operativa avdelning, Noa, ligger internationella stöldligor bakom lejonparten av bildelsstölderna i Sverige.

– När det gäller katalysatorer så förs de utomlands för att avyttras i hemlandet eller i andra länder. Det är alltid efterfrågan som styr vad det är som ska stjälas, säger Jesper Kotander som är gruppchef vid underrättelseenheten på Noa.

Han menar att utredningarna är resurskrävande och att polisen måste inrikta sitt arbete på att kontrollera utförseln vid gränsen, innan godset lämnar Sverige.

Tullverket bekräftar bilden av att utförsel av bildelar är ett växande problem.

– Det kan vara mindre skåpbilar som är lastade med den här typen av varor. Ofta är det här ganska skrymmande gods, säger Henrik Sjökvist, enhetschef inom kontrollavdelning Syd på Tullverket.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Lär dig hur de internationella stöldligorna jobbar, steg för steg, i videon ovan Foto: Storyblocks

Under perioden januari-juni i år polisanmäldes 3 877 stölder av katalysatorer. Under samma period förra året anmäldes 1 099 stölder, och under hela 2020 gjordes 3 197 anmälningar.

De polisregioner som haft flest stölder i år är region Syd och region Stockholm. De två regionerna stod för drygt 65 procent av det totala antalet.

Reparationskostnaden för försäkrade bilar uppgick under årets första sex månader till 73 miljoner kronor. I den summan ingår bara kostnaden för försäkrade fordon – inte de som själva bekostar reparationen.

Källa: Larmtjänst

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer