Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Så omfattande kan det bli – Tre frågor om tågstrejken. Foto: TT/SVT

Lokförare på Mälartåg: ”Omöjligt att ha ett privatliv”

Uppdaterad
Publicerad

På torsdag kan den första tågstrejken bryta ut i Stockholm och Malmö.

Konflikten mellan parterna handlar om ändringar i lokförarnas scheman.

– De kan ändra starttid med flera timmar bara någon dag innan, säger en anonym lokförare till SVT.

Han är i 25-årsåldern och har jobbat som lokförare ”i ett par år”. Men han vill inte vara med med namn eller bild, det är för känsligt läge mellan arbetstagarna och arbetsgivaren nu säger han.

Det känsliga läget beror på att flera lokförare, och annan typ av tågpersonal, kan tas ut i strejk den här veckan. Anledningen är att förhandlingarna mellan fackförbundet Seko och arbetsgivaren Almega Tågföretagen har strandat.

I grunden handlar det om schemat.

– De ändrar stup i kvarten, säger lokföraren som SVT pratat med.

Snabba ändringar

Han ger ett exempel på hur ändringarna kan se ut och när de dyker upp.

– Jag går av mitt pass på en onsdagseftermiddag och jobbar inte igen förrän fredag klockan 15. Då kan jag få ett samtal på fredagsmorgonen där man undrar varför jag inte är på jobbet.

Ändringen har då gjorts, enligt lokföraren, under hans lediga torsdag utan att meddela honom.

– Och det är samma åt andra hållet, jag ska börja 07 men det ändras till 15. Hur ska man kunna hämta och lämna på förskolan då?

”Turer på annan ort”

Han lyfter också fram problemet med att man ”får turer på annan ort” med sent varsel. Alltså att du ska börja jobba i en annan stad än den du bor.

– Det sker också bara någon eller några dagar innan, säger han.

Han hoppas att strejken ska leda till starkare skrivningar i kollektivavtalet, som gör det svårare för arbetsgivaren att ändra tider och orter sent.

SVT har varit i kontakt med Almega som inte vill kommentera något under pågående förhandling.

Strejkens olika steg

Från torsdagen den 11 maj klockan 15.00

MTR FM AB: Klottersanerare och fordonsvårdare placerade i Älvsjö, Älvsjö bangård samt mobila teamet som utgår från Älvsjö.

MTR Tech AB: Reparatörer och växlare i Älvsjö.

Euromaint Rail: Verkstadspersonal i Olskrokshallen.

Transdev Sverige: Lokförare stationerade i Malmö.

Från måndagen den 15 maj klockan 15.00

MTR Mälartåg AB: Lokförare stationerade i Stockholm och Eskilstuna.

MTR Tunnelbanan AB: Tunneltågsförare på röda linjen.

SJ Götalandståg AB: Lokförare stationerade i Göteborg.

Från torsdagen den 18 maj klockan 15.00

Euromaint Rail: Verkstadspersonal i Hagalund och Malmö.

SJ AB: Lokförare stationerade i Stockholm och Hagalund.

Green Cargo AB: Lokförare och instruktörer stationerade i Boden alla dagar utom tisdagar och onsdagar.

Hector Rail AB: Lokförare stationerade i Piteå alla dagar utom tisdagar och onsdagar.

VR Sverige AB: Lokförare stationerade i Malmö.

Green Cargo AB: Växlare stationerade i Kville.

Källa: Seko

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.