-Lyx och åter lyx är trenden och framtiden, förklarar Peter Hansen Tydén som är vice ordförande i HRF, Husvagnsbranschens riksförbund.
I Sverige rullar i dag över 300 000 husvagnar och husbilar. Dagens campingfordon har inte så mycket gemensamt med forna tiders husvagnar och enkelt inredda folkvagnsbussar.
Det vanliga campinglivet kommer att finnas kvar men svenska campingturister vill i dag kombinera det vilda livet med lyx.
Nu vill kunderna ha golvvärme och luftkonditionering. Riktiga sängar och ett kök som det verkligen går att laga mat i.
-Kosumenterna är kräsna i dag och jämför utrustningen i husvagnen med den de har hemma och det driver på utvecklingen, förklarar Peter Hansen Tydén och berättar om husvagnar med vanliga lådor i köket och gasspis.
Miljövänligt material
Producenterna av husbilar och husvagnar satsar också på att utveckla nya material som är lätta och miljövänliga. I många år har man använt plywood som ytskikt på insidan av husbilar och husvagnar men nu har svenska uppfinnare tagit fram ett nytt material.
Det handlar om ett miljövänligt material som tillverkas av svensk massaråvara och som är starkare och mer vattenbeständigt än plywood.
-Det här är ett exempel på att branschen jobbar mer miljövänligt, avslutar Peter Hansen Tydén.
Johan Lundin
johan.lundin@svt.se