Ordningsomdöme har i många år varit en profilfråga för Liberalerna och partiledare Jan Björklund. Foto: TT

Majoritet i riksdagen vill införa omdöme i ordning och uppförande i skolan

Uppdaterad
Publicerad

Riksdagen uppmanar regeringen att införa skriftliga omdömen i ordning och uppförande på högstadiet och gymnasiet.

– Det finns en bristande respekt för lärarnas auktoritet, lärarna ska bestämma i klassrummet och inte de bråkigaste eleverna, säger Liberalernas partiledare Jan Björklund. 

L, KD, M, C och SD vill att regeringen inför ordningsomdömen för att komma tillrätta med stök och problem i skolan. Utbildningsutskottet fattade i dag beslut om att uppmana regeringen att ta tag i frågan.

– Det är skolk, klotter, förstörelse, vandalisering och ett språkbruk som är oacceptabelt grovt och kränkande. Vi måste förbättra ordningen i skolan, inte minst för de allra svagaste grupperna, säger Liberalernas partiledare Jan Björklund som drivit förslaget länge.  

Enligt det så kallade tillkännagivandet ska omdömet finnas med i terminsbetyget, men inte slutbetyget och gälla för högstadie- och gymnasieelever. Enligt Jan Björklund ska det vara frivilligt för skolorna att införa omdömet. I övrigt finns få detaljer om hur förslaget utformats.

Ministern: Onödig administration

Utbildningsminister Anna Ekström (S) är kritisk.

– Just det här förslaget skulle bara skapa mer administration och byråkrati och inte stärka studieron i skolan, säger hon till TT.

Regeringen håller på att ta fram en nationell plan för ökad studiero som innehåller andra åtgärder. Bland annat mobilfria lektioner och att det ska bli lättare att omplacera elever som är hotfulla mot lärare eller elever.

Men Anna Ekström slår inte helt igen dörren för förslaget.

– Naturligtvis följer jag beslut från riksdagen. Men jag kommer att följa det på ett sådant sätt att det inte skapar onödig administration, säger Ekström.

En majoritet i riksdagen

De borgerliga partierna gjorde även ett tillkännagivande i frågan under den förra mandatperioden. Då tilsatte regeringen en utredning men valde att inte gå vidare med förslaget.

Men Jan Björklund säger att när det nu finns en majoritet i riksdagen bakom förslaget, så förväntar han sig att regeringen agerar.   

– Visserligen struntade man i det för några år sedan men nu tror jag att regeringen vet att tålamodet är slut, säger han. 

Han tycker inte att argumentet att arbetsbördan ökar håller.  

– Att sätta ett betyg är inte jättemärkvärdigt för lärarna. Att upprätthålla ordning är inte administration, det är en förutsättning i skolan, säger han. 

Tidig signal

Ordningsbetyg finns i många andra länder och även i Sverige fram till 1970. När det avvecklades var det bland annat för att det inte hjälpte de elever som hade mest problem i skolan. Jan Björklund tror inte heller att ett omdöme kommer att hjälpa den gruppen.

– Jag tror att för den elev som helt tappat fotfästet spelar det ingen roll. Men innan en elev tappar fotfästet börjar det med små problem som sedan växer. Om skolan ger tydliga och tidiga signaler så blir det färre elever som hamnar i stora problem, säger han.

Så tycker partierna

I SVT:s valkompass inför valet 2018 tog partierna ställning till påståendet ”Ett skriftligt omdöme i ordning och uppförande ska införas i grundskolan.”

Centerpartiet: Mycket bra förslag 

Skriftliga omdömen är bra för att skolan ska kunna ge stöd till elever och föräldrar. Samtidigt är det viktigt att det inte leder till ännu mer pappersarbete för lärarna. De behöver kunna fokusera på undervisningen 

Liberalerna: Mycket bra förslag 

Många elever och lärare tycker att de ständigt blir störda på lektionerna och inte kan koncentrera sig på undervisningen. För att alla elever ska nå kunskapsmålen behövs lugn och ro i klassrummet. Alla skolor och ska därför kunna ge ordningsomdömen som tydligt visar behovet av studiero. Omdömet ska ges som en bilaga till terminsbetygen, men inte till slutbetygen. De ska ges som en sammanfattande skriftlig kommentar, inte i en betygsskala. 

Moderaterna: Mycket bra förslag 

Skolan ska vara en trygg miljö där det råder lugn och ro för elever och lärare. Anmälningarna till Arbetsmiljöverket om hot och våld i skolan har nära fördubblats under fem år. Det är en oroväckande utveckling. Moderaterna vill att elever ska få ett skriftligt ordningsomdöme 

Kristdemokraterna: Mycket bra förslag 

Vi är positiva till att det införs ordningsomdöme i skolan, dock ej i betyget. 

Sverigedemokraterna: Mycket bra förslag

Ingen kommentar

Socialdemokraterna: Ganska dåligt förslag 

Ordning och studiero behöver förbättras i skolan genom bland annat mobilförbud och fler anställda med större befogenhet att ingripa mot stök och bråk. Att belasta lärarna med ännu en administrativ uppgift är dock inte rätt sak att göra. Obligatoriska skriftliga omdömen för alla elever, även de som sköter sig, skulle innebära en stor pålaga och mer pappersarbete för lärarna. Lärarna behöver tvärtom mindre pappersarbete.  

Miljöpartiet: Mycket dåligt förslag 

Det finns inga genvägar. Lärarna måste få tid och resurser till undervisning och att bygga relationer med eleverna. Ett särskilt skriftligt omdöme i ordning och uppförande skulle ha precis motsatt effekt, mer administration och mindre tid till eleven. När det gäller grundskolan får den individuella utvecklingsplanen, utöver omdömen om bl.a. elevens kunskapsutveckling i förhållande till kunskapskraven, även innehålla omdömen om elevens utveckling i övrigt inom ramen för läroplanen, om rektorn beslutar det. Det är alltså redan inom den individuella utvecklingsplanen möjligt att skriftlig dokumentera ordning och uppförande.

Vänsterpartiet: Mycket dåligt förslag 

Vänsterpartiet anser att betyg ska ges i ytterst begränsad utsträckning eftersom det saknas belägg för att de har någon positiv effekt för eleverna. Om de ges ska det ske baserat på elevers kunskapsresultat och inte beteende. Detta förslag skulle dessutom innebära mer onödig administration för lärarna när vi istället behöver minska deras arbetsbörda. Vidare skulle det riskera att påverka elevernas yttrandefrihet om de undviker att protestera mot missförhållanden av rädsla för att straffas med negativa omdömen.

Källa: Valkompassen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.