Måltidsersättningar – en sockerfälla

Publicerad

Den som äter måltidsersättningar riskerar att bli både hungrig och tjock. Den slutsatsen drar två experter efter att SVT bett dem granska innehållet i de mest sålda livsmedlen för viktkontroll.

Måltidsersättningar har seglat upp som ett alternativ för många. Försäljningen har skjutit iväg rejält de senaste två åren och idén är att man ska få i sig alla de näringsämnen som en fullgod måltid innehåller, utan att få i sig för mycket kalorier och helst bli någorlunda mätt.

Produkterna marknadsförs som ett nyttigare mellanmål eller som en ersättning för en hel måltid.

Många som använder sig av produkterna gör det för att hålla vikten eller kanske försöka gå ner i vikt. Perina Tholin Larsson är en av alla svenskar som har använt sig mycket av måltidsersättningar.

SVT: Är måltidsersättningar nyttiga tror du?
-Ja, på sätt och vis, säger hon.

Men sanningen är att måltidsersättningar inte bara innehåller nyttigheter. De innehåller också en hel del socker, i vissa fall över en tredjedel.

Kan utlösa hunger
SVT har låtit två oberoende experter granska innehållet och de menar att det är så pass mycket socker att man riskerar att trigga hungerkänslor, vilket gör att man äter mer och därmed gå upp i vikt.

Tvärtemot hela idén med måltidsersättningar.

-De har väldigt höga sockerkoncentrationer och den här söta smaken triggar oss och ger energi, men absolut inte mättnad. Jag tror att måltidsersättningar är en av förklaringarna till att fetman ökar. Man lägger dessa kalorier i fettväven och det sätts inte igång någon respons att ”nu är jag nöjd och mätt och behöver inte äta lika mycket ikväll”, säger Charlotte Erlanson-Abrahamsson, professor i aptitkontroll på Lunds Universitet.

”Lågt GI”
Men ingen av tillverkarna av måltidsersättningar som SVT har pratat med håller med om det resonemanget. Mängden socker kanske är stort i förhållande till vad produkten väger, men flera påpekar att produkterna har ett lågt så kallat GI, glykemiskt index, och fibrer som gör att man inte blir sugen på att äta mer.

Jenny Nyström är marknadschef på Impolin AB som saluför måltidsersättningen Modifast:

– Jag håller inte med om att socker triggar hungern i den utsträckningen. Dessutom har Modifast måltidsbarer lågt GI, så att de inte ger någon hastig kurva vad gäller blodsockret. Man står sig på måltiderna.

”Innehåller mycket socker”
Professor Kerstin Brismar är diabetesexpert vid Karolinska institutet och forskar på hur olika livsmedel påverkar vårt blodsocker.

Hon menar att ett lågt GI-värde inte nödvändigtvis gör ett livsmedel nyttigt. För glykemiskt index tar inte hänsyn till mängden socker man får i sig. Då är det bättre att läsa innehållsdeklarationen.

Tillverkarna påstår att produkterna har ett lågt GI och att man inte får sötsug av måltidsersättningar. Tror du att det stämmer?

-Nej, det tror jag inte. De innehåller ju mycket socker. Och de flytande produkterna innehåller ännu mer socker än barerna. Fiberhalten kan man titta på – har man en bra fiberhalt får man ett mindre upptag av socker. Det tar alltså längre tid innan blodsockret stiger och då har fibrerna en positiv effekt. Men måltidsersättningarna innehåller inte så mycket fibrer, säger Kerstin Brismar.

-Vi brukar säga att det ska vara femton procent fibrer för att det ska vara bra. Dessa innehåller mindre än tio procent, och ibland bara fem.

”Komplett måltid”
Men Jenny Nyström, marknadschef på Impolin AB, står fast vid att Modifast är en bra produkt och att sockret är nödvändigt för att barerna och drycken ska smaka bra.

SVT: Kan man säga att något är nyttigt som har sju sockerbitar i sig?
-Ja, det tycker jag man kan göra. Det är ju en komplett måltid och innehåller allt det som en näringsmässig måltid ska göra.

SVT: Tror du att kunderna skulle köpa Modifast om de hade kunskap om hela innehållet?
-Ja, det tror jag, säger Jenny Nyström.

Men Perina Tholin Larsson som använder måltidsersättningar reagerar tvärtom när vi berättar att dryckerna innehåller mellan sju och tio sockerbitar:

Visste du att det var så mycket socker i?

-Nej, då hade jag nog inte ätit dem, säger hon.

Katia Elliott
katia.elliott@svt.se

Så mycket socker innehåller produkterna

Visa

Drycker:

*330 ml Naturdiet Smoothie Blueberry: 32 gram socker (motsvarar 10,5 sockerbitar).

*330 ml Nutrilett Hunger Control Rich Chocolate Drink: 31 gram socker (motsvarar 10 sockerbitar).

*330 ml Allévo High Protein Tropic Smoothie: 27 gram socker (motsvarar 9 sockerbitar).

*236 ml Modifast RTD Chocolate: 22 gram socker (motsvarar 7 sockerbitar).

Barer:

*Modifast Caramel bar: 21 gram socker (motsvarar 7 sockerbitar).

*Nutrilett Hunger Control Milk Chocolate & Creamy Caramel Bar: 20 gram socker (motsvarar 6,5 sockerbitar).

*Naturdiet Plus Mealbar Choklad & nougat: 19 gram socker (motsvarar 6,5 sockerbitar).

*Allévo Toffee bar: 16 gram socker (motsvarar 5,5 sockerbitar).

Vi har räknat med att varje sockerbit väger 3 gram.

SVT

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer