Du har just klarat besiktningen. Lättnad! Ingen rost, bromsarna funkar och mätningen på avgasröret visade att bilens avgasrening fungerar som den ska. Eller?
Nu larmar besiktningsbranschen om att dagens besiktning släpper igenom många bilar med felaktig avgasrening.
- Sverige har sänkt gränsvärden. I dag släpper vi i princip igenom det mesta, säger Tord Fronander på Fordonsbesiktningsbranschen till SVT.
2018 ändrades reglerna vid besiktning, delvis för att anpassas till EU. I Sverige lättade man på vissa krav och efter det är det bara hälften så många bilar som får underkänt vid besiktningen på grund av dålig avgasrening.
1 400 dödsfall per år
Enligt Naturvårdsverket och miljöforskare på IVL, leder luftföroreningar från trafiken till 1 400 för tidiga dödsfall varje år. Det kan jämföras med 220 döda i trafikolyckor. Vid besiktningen är det därför lika viktigt att hitta dålig avgasrening som dåliga bromsar, menar Tord Fronander. Hans organisation Besiktningsbranschen kräver att reglerna skärps, och att man inför nya mätmetoder för partiklar som redan finns i Belgien och Nederländerna.
Transportstyrelsen har nyligen utrett frågan och miljöexperter på IVL menar att utsläppen av partiklar från avgasrören skulle kunna minska med 30-60 procent, med nya föreskrifter.
Väntar på EU-direktiv
- Det finns bra förslag i deras utredning, men problemet är att vi vet inte om och när förslagen blir verklighet, säger Tord Fronander.
Transportstyrelsen medger att bilar med felaktig eller manipulerad avgasrening ändå släpps igenom idag. Ändå vill man inte göra något i Sverige förrän EU kommit med sina nya förslag:
- Vi jobbar med frågan men kommer invänta de nya EU-direktivet, och dessutom invänta en utvärdering i Belgien och Nederländerna som har de nya systemet, innan vi vill göra nya regler, säger utredaren Kjell -Olof Mattsson.