Mängder av svenskar fast i bantningsbluff

Uppdaterad
Publicerad

Företaget Healthzones annonser förbjuds i tidningar.

Hundratals svenskar, kanske tusentals, sitter fast i dyra bantningsabonnemang hos företaget Healthzone – vars marknadsföring är så felaktig att tidningar förbjudits att ta in den.

Många har det sista året inte kommit fram till företaget när de ringt för att klaga – utan hamnat hos en privatperson i Älvsjö.

Företaget har i sina senaste utskick missat en nolla i sitt eget telefonnummer, med konsekvens att mängder av telefonsamtal sedan strax före jul hamnat hos Bosse Allinger i Älvsjö.

-Uppskattningsvis fem hundra samtal, berättar han för SVT.

Vilseledande annonser

Företaget Healthzone säljer bantningsmedel via annonser, telefon och på nätet. Det heter att man kan gå ner i vikt utan motion eller ändrade kostvanor – ett påstående Konsumentverket slagit fast är direkt felaktigt och vilseledande, varför man förbjudit flera tidningar att ta in Healthzones annonser.

-De säljer bluffprodukter och de vet om det, säger journalisten Anders Nyman som driver sajten Knyt.se  och som under lång tid följt Healthzone.

-För dem handlar det bara om att sälja skit till människor som går på det.

Bosse Allinger i Älvsjö vill inte byta bort sitt telefonnummer, utan tar emot alla samtal och försöker lotsa konsumenterna vidare till Anders Nyman.

Även under SVT:s intervju ringer telefonen.

-En farbror som fått paket för hundratals kronor som han inte vill ha.

”Ruffel- och båg”

När SVT ringer upp Healthzone på deras riktiga nummer, förnekar kundtjänsten att man satt i system att lura människor. Man säger att vi ska mejla våra frågor och få svar.

Något svar kommer inte – utan i stället ett sms med beskedet att man inte vill ge någon intervju.

Maria Rönntoft, en av många drabbade konsumenter, ger inte mycket för bolaget.

-Ett ruffel- och bågföretag, säger hon till svt.

Har du erfarenhet av Healthzone, eller vet du mer om deras verksamhet? Hör av dig till svt.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.