-På en normal marknad skulle ett företag som Carema var mycket illa ute. Men här har vi en kund, de äldre, som är väldigt svag. De kan göra sin röst hörd genom sina anhöriga som i sin tur kan få kommunerna att reagera.
Vårdföretagen har andra marknadsregler
Richard Wahlund menar att marknaden för vårdbolag inte spelar efter vad man kallar de klassiska marknadsreglerna då konkurrensen inte är så stor och regleras av olika avtal och regler hos kommunerna. Med facit i hand skulle i så fall Carema överleva den här skandalen då kundens position är svag.
-Om du som kund inte har fler än två alternativ att välja mellan gör det din position svag och företagets position stark, då en klassisk marknadsekonomi bygger på fri konkurens.
Mardröm för företag
Det scenario som nu spelas upp menar han är en mardröm för vilket företag som helst. Vårdföretag som Carema bygger stor del av sin verksamhet på förtroende och det förtroende är nu skadat. Det som avslöjats nu går direkt in i kärnverksamheten och det är det värsta som kan hända ett företag, säger han.
-Caremas varumärke är redan skadat men det skulle få störst åverkan på företaget om kommunerna började säga upp sina avtal med dem. Men än så länge har reaktionerna från kundernas håll inte varit tillräckligt stark för att få den effekten, säger Richard Wahlund.
Regina Svedberg Ågren
regina.svedberg.agren@svt.se