Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Brit Stakston/Stefan Löfven Foto: SVT/TT

Mediestrategen om nya strategin: ”Viktigt att finnas där unga finns”

Uppdaterad
Publicerad

Statsminister Stefan Löfven har den senaste tiden figurerat på platser och i former vi inte är så vana vid. I livesända samtal på instagram med både Veckorevyn och influencern Therese Lindgren.

– Finns en generell bild av att inte ha kommunicerat mot unga, då blir det viktigt att finnas där unga finns, säger mediestrategen Brit Stakston.

”Till dig som känner att det inte angår dig vill jag säga det här”, så sa Stefan Löfven under sitt tal till nationen den 22 november. Och enligt Brit Stakston, mediestrateg, handlar det om att nå ut till de unga.

– De ska också se sin roll i det, även om de blir lindrigt sjuka så kan de smitta andra, säger hon.

Men det är inte första gången en politiker gjort liknande grepp. Under valrörelsen 2018 var det mer regel än undantag att partiledare figurerade i olika sociala medier för att locka röster. Och så påminner hon om en händelse från 2002.

– Vi minns nog alla när Göran Persson dansade med kossan Doris.

Se mediestrategen Brit Stakston om varför just nu, om det är rätt strategi och om vi sett det förr.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer