Ivar Boström, vd för Active Life Equipment, ett företag i Slutarp i Västergötland, som säljer avvecklade militärfordon, tycker att det är en lönsam bransch. Boström säger vidare att de alltid gått ed vinst.
Bo Andersson, vd för Kvibergs Överskottslager i Göteborg, som sålt försvarsprodukter sedan 1960 håller med.
Mikael Niordsson, överstelöjtnant och chef vid Försvarets Materielverk, konstaterar:
-Det här är ju produkter, som uppenbarligen har ett värde och en efterfrågan på marknaden.
Bandvagn 206
Det företagen säljer är bland annat en av Försvarets bandvagnar (206) som kan ta sig fram i den mest oländiga terrängen. Sedan början av 2000-talet säljer försvaret bandvagnarna till privata företag tillsammans med olika jeepar, terrängbilar, lastbilar, hjullastare, bussar och motorcyklar. Fordonen behövs inte längre då försvaret hårdbantas.
Sedan 2001 har försvaret avvecklat 294 miljoner prylar, varav över 15.000 militärfordon.
-Det fanns faktiskt ganska många som ifrågasatte, om det överhuvudtaget var möjligt att sälja den här typen av material ut på marknaden, säger Mikael Niordsson från Försvarets Materielverk.
I dag finns en stor marknad för de fordon som försvaret avvecklar.
Privata företag gör miljonvinster, medan skattebetalare bara får tillbaka en bråkdel.
Konteramiral Leif Nylander vid Försvarsmakten förnekar kännedom om några miljonvinster.
Avvecklingen av försvarsmaterielen kostade mellan 2001 och 2007 3,4 miljarder kronor. Kostnader som beror på konsultarvoden, miljösanering, transporter, destruktion av ammunition, personalkostnader med mera. Under samma tid var intäkterna knappt 280 miljoner.
Hade det inte varit bättre om försvaret stått för försäljningen och kunnat få ut ett högre pris på marknaden än att överlåta det till privata företag, som själva gör den här vinsten?
-Vi har prövat det här tidigare och det har inte varit en god affär, säger konteramiral Leif Nylander vid Försvarsmakten till Rapport.
Hemlighetsmakeri
Under de senaste sju åren har Försvarets materielverk, som håller i försäljningen, bland annat sålt 1.700 bandvagnar, över 3.000 terrängbilar och jeepar, över 700 lastbilar, 650 personbilar, 3.700 släpkärror och 750 traktorer.
Utöver det tillkommer en stor mängd med andra försvarsprylar, alltifrån kläder, kängor och fälttelefoner till konserverad mat.
Försäljningen av försvarets gamla fordon omgärdas av totalt hemlighetsmakeri. Alla affärer är mörklagda för allmänheten. Försäljningen går till så att privata företag lämnar in hemliga anbud till Försvarets materielverk i Stockholm. När Rapport frågar hur mycket försvaret får ut för sina jeepar och bandvagnar så avböjer de svar eller säger:
-Jag anser faktiskt, att vi utifrån den här valda säljmetoden får rätt betalt, säger Mikael Niordsson på FMV.
Hur får då medborgarna reda på om ni gör en bra affär eller inte, när vi aldrig får veta, vad ni får ut för det här?
-Ja, att ha kommersiell sekretess det är just för att göra bra affärer, som kommer skattebetalarna till godo. säger Leif Nylander på Försvarsmakten.
Hur bra affärerna egentligen är för skattebetalarna, det får vi veta först om fem år, när sekretessen hävs.