Saabs vd Håkan Bushke intervjuas i hamnen i Visby. Foto: SVT Nyheter/Saab

Vd:n om ubåtsordern: ”Jätteviktigt för Saab”

Uppdaterad
Publicerad

Försvars- och säkerhetsföretaget Saab har tecknat kontrakt med Försvarets Materielverk om att bygga två ubåtar och att modifiera två ubåtar. Beställningarna är värda 8,6 miljarder kronor. – Det här är jätteviktigt för Saab, säger Saabs vd Håkan Bushke.

– Vi förvärvade Kockums förra året och där har man en hundraårig tradition av att bygga u-båtar som vi nu kan vidareutveckla. Det är bra för svenskt teknikkunnande, för Saab men också för svensk försvarsförmåga, säger Bushke till SVT Nyheter.

Det handlar om att bygga, testa och leverera två nya ubåtar av typen A26 för den svenska marinen. Den ordern är värd 7,6 miljarder och ska vara klar 2024.

– Det här är den största u-båten som har byggts i Sverige, den väger ungefär 2.000 ton när båten är under vatten. Den är större än A19 och kommer att ha större uthållighet men det innebär också bättre arbetsmiljö för besättningen. Det är den senaste teknologin som vi stoppar in, säger Håkan Bushke.

Kan bli export på ubåtssystem

Saab ska också bygga om två ubåtar i Gotlands-klassen, som ska vara klara 2019. Totalt, med dagens beställningar inräknade, har därmed Saab fått beställningar på 9,7 miljarder kronor för nya ubåtar och ombyggnad av gamla ubåtar.

Saab ska även undersöka om det går att exportera ubåtssystem.

– Eftersom vi är ett av få företag i världen som bygger nya u-båtar med ny teknologi hoppas vi kunna exportera till ett antal länder och vi bedömer att möjligheterna ser ganska ljusa ut, säger Saabs vd Håkan Bushke.

SVT Nyheter: Vilka länder kan det handla om?

– Australien, men även Polen, Nederländerna, Norge och Kanada – det är ett antal länder som ska ha nya konventionella u-båtar och som har liknande krav som Sverige. Så vi ser ganska ljust på framtiden.

”Fin sommarpresent”

U-båtarna ska byggas på Saabs anläggningar i Malmö, Karlskrona, Järfälla och Linköping.

– Det här innebär ju för det första att arbetstillfällen tryggas. Men dessutom blir det ett antal nyanställda både i Malmö och i Karlskrona. Det har vi redan börjat med, säger Håkan Bushke.

På Kockums i Karlskrona möttes dagens besked med lättnad hos personalen:

– Det är naturligtvis jätteroligt. Det var skönt att man kom till skott. Vi har hoppats men ändå inte vågat ta ut någonting i förskott. Det här ökar vår trygghet och är en fin sommarpresent till personalen, säger Mats Fagerström, ordförande för Unionen på Kockums, till TT.

Välkomnas av statsministern

Även statsminister Stefan Löfven välkomnar beskedet.

– Det är roligt att det är klart, det känns bra. Det här är bra för svensk ubåtskompetens. Det är en av våra nyckelkompetenser som vi måste kunna. Vi har en ubåtskompetens som är i absolut världsklass. Det är bra om vi kan tillverka dem här, då kan vi också sälja i andra länder, säger han till TT.

Fakta: Saabs u-båtsorder

Saab ska bygga, testa och leverera två nya ubåtar av typen A26 för den svenska marinen. Den ordern är värd 7,6 miljarder och ska vara klar 2024.

Ubåten A26 tillhör enligt Saab själva världens modernaste ubåtsprogram. Ubåtarna kommer att drivas av konventionell dieselelektrisk framdrivningsmaskineri och är utrustade med Kockums Stirling AIP, luftoberoende framdrivningssystem. Det kommer göra ubåtarna mycket smygande och svåra att upptäcka.

Saab ska också bygga om två ubåtar i Gotlands-klassen, som ska vara klara 2019. Beställningarna är del av den avsiktsförklaring som meddelades förra året om det svenska försvarets undervattensförmåga under perioden 2015 – 2024.

Saab har tidigare fått ett antal beställningar under 2014 och 2015 som avser delsystem för ombyggnaden. Dessa kontrakt är värda 1,1 miljarder kronor. Nu tillkommer ytterligare en beställning.

Totalt, med dagens beställningar inräknade, har Saab fått beställningar på 9,7 miljarder kronor för nya ubåtar och ombyggnad av gamla ubåtar.

Källa:TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.