Det stormar kring Tillväxtverket efter Uppdrag Gransknings avslöjande om att myndigheten haft över 5 000 överklagade ärenden, upp till fem månader gamla, liggandes på hög – mål som på bara några dagar langats över till förvaltningsrätter som därmed drunknat i ärenden.
Företagarsverige är upprört av flera skäl. Dels att ärendena legat så länge utan åtgärd, vilket resulterat i att företag inte fått sina pengar som de legat ute med, dels att Tillväxtverket inte rättat sig efter domstolarnas beslut om hur lagen ska tolkas.
– Det är ytterst anmärkningsvärt, säger Göran Grén, avdelningschef företagsjuridik på Svenskt Näringsliv.
Tillväxtverket: Har varit en hög belastning
Den huvudsakliga kritiken går ut på att myndigheten varit alltför rigid i regeltolkningen där försumbara småfel har medfört att företag fått avslag, som sedan dessutom hamnat på hög utan reaktion.
Tillväxtverket pekar bland annat på en extrem arbetsbelastning. Och så är det förstås, med helt nya arbetsuppgifter när coronakrisen inleddes och uppemot 90 000 ärenden om permitteringsstöd och över 30 miljarder kronor i utbetalt stöd.
Baylan: Vill vänta med kritik
Näringsminister Ibrahim Baylan vill i nuläget inte rikta kritik mot myndigheten, i alla fall inte ännu. Informationen om att det låg 5 000 överklagade ärenden hos Tillväxtverket var ny för honom, säger han. Han vill ha mer information från myndighetsledningen.
– Jag har bett departementet att kalla upp verkets ledning senare i veckan, för att höra vad de har för förklaring, säger han.
Han vill inte direkt kommentera kritiken om att myndigheten inte följer domstolarnas utslag.
– Jag förutsätter att de följer de lagar och regler som finns.