Vinsten blev 87 miljoner euro – att jämföra med 113 miljoner euro samma period i fjol. Vinsten var något svagare än analytikernas prognoser.
Bolagets vice vd Jan Wäreby förklarar nedgången med ökade kostnader för bl.a. forskning och marknadsföring.
Satsningarna har gröpt ur vinsten, men också lett till vissa framgångar på världsmarknaden.
Ökar marknadsandel
Sony Ericssons vice vd Jan Wäreby bedömer att Sony Ericssons marknadsandel stigit från knappt sex till knappt sju procent under andra kvartalet i år.
-De produkter vi lanserat under första kvartalet har slagit igenom väldigt bra, inte bara här i Norden utan i hela världen, säger Wäreby till TT.
Efterfrågan på billiga telefoner
Den ökning som Sony Ericsson förutspår av den totala världsmarknaden för 2005 sker till stor del på de växande marknaderna utanför de rikaste länderna.
-Den kommer till stor del i de lägre prissegmenten på nya marknader. Ryssland har växt fantastiskt bra liksom Indien och Brasilien. Men det finns en ökning i de lägre segmenten även på mogna marknader, säger Wäreby.